Verrassend verslavend

Ik volg je van Lisa Jewell is verrassend verslavend. Het verhaal is goed doordacht, verwarrend en beangstigend.

In Ik volg je maken we onder andere kennis met Joey Mullen. Joey is net terug van Ibiza waar ze werkzaam was in een resort. Joey is op Ibiza getrouwd met Alfie Butter. Aangezien Joey en Alfie nog maar net in Bristol zijn, moeten ze daar alles nog opbouwen. Ze moeten sowieso eerst werk zien te vinden voordat ze over eigen woonruimte na kunnen gaan denken. Daarom wonen ze tijdelijk bij de broer en schoonzus van Joey.

Joey heeft wat moeite om haar draai te vinden. Dan ziet ze haar buurman, Tom. Joey voelt zich direct aangetrokken tot deze man. Maar het kan niet, hij is veel ouder en getrouwd. Daarnaast is Joey zelf ook net getrouwd. Ze zou dolgelukkig met Alfie moeten zijn.

“Hij vroeg haar ten huwelijk toen ze terugkwam na haar moeders begrafenis. Twee weken later waren ze getrouwd. Maar wat moet je met iemand op wie je waanzinnig verliefd was aan, als hij eenmaal van jou is geworden? Wat wordt het dan?” Lisa Jewell

Joey kan het niet tegenhouden, haar gevoelens voor Tom worden een obsessie en ze begint in de gaten te houden waar hij is en wil niets liever dan met hem in contact komen. Is Joey de enige die in de war is door haar gevoelens? Of zijn er nog andere zaken aan de gang in de mooie wijk waar Joey nu woont?

Ik volg je weet je volledig in de war te brengen. Elk nieuw feit zet je opnieuw aan het denken en telkens denk je dat dat feit klopt totdat er weer een nieuwe draai aan het verhaal wordt gegeven.

Lisa Jewell heeft een aantrekkelijke schrijfstijl. Het verhaal houdt je bezig en zorgt dat je wil doorlezen. Het zijn niet zozeer de gebeurtenissen die het verhaal spannend maken, het is de hele psychologische opbouw die zorgt voor de spanning in Ik volg je.

Bijna alle personages hebben iets over zich dat hen anders, en soms een beetje vreemd, maakt. Ook hebben ze allemaal iets waardoor je met ze mee kan leven of dat nou door bepaalde karaktereigenschappen of door hun achtergrond komt.

Lisa Jewell heeft met Ik volg je een beklemmende psychologische thriller afgeleverd. Ze heeft een tot de verbeelding sprekende woonwijk opgezet met bewoners die allen iets interessants toevoegen aan het verhaal. Elk personage en elke wending wordt op het juist moment gebracht en creëert weer een nieuwe laag in het verhaal.

Ik volg je heeft mij als lezer weten te boeien en me regelmatig op het verkeerde been gezet, wat ik altijd prettig vind bij een spannend boek. Ik geef Ik volg je 4,5 sterren.

Deze recensie schreef ik voor, en is terug te vinden op, de blog In de Boekenkast: https://indeboekenkast.wordpress.com

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks