Goed gedoseerde thriller

sheila_hjv_inbooks 02 november 2019
Ze zou aan een nieuw boek moeten werken, maar in plaats daarvan bespiedt ze haar buurvrouw!

Carol Brodie is een bestsellerauteur, maar ze heeft al jaren geen boek meer geschreven. Carol zit niet zo lekker in haar vel. Ze kan niet goed overweg met de verwachtingen en de druk. Om te ontsnappen aan haar eigen leven, huurt ze een gîte in Zuid-Frankrijk. Ze hoopt in haar afzondering, inspiratie op te doen voor een nieuwe bestseller.

Wanneer Carol in de gîte een telescoop ontdekt, gebruikt ze die om haar omgeving te verkennen. Alhoewel ze zich telkens voorneemt om met haar boek te starten, raakt Carol gefascineerd door haar overbuurvrouw. De buurvrouw lijkt daar ook alleen te zijn, en Carol kan niet stoppen met kijken.

“Een plotseling geluid doorbreekt de stilte. Een plons. Ik haast me naar de rand van het terras en verberg me achter de oleanders. Tussen de bladeren door tuur ik naar de overkant. Het water van het zwembad klotst op en neer. Er zwemt iemand. Een man, een vrouw?” Michael Berg

Dan ziet Carol dat de buurvrouw een man op bezoek heeft waar ze ruzie mee maakt. De ruzie loopt ontzettend uit de hand, en de buurvrouw slaat de man neer. Is hij dood? Carol besluit zelf op onderzoek uit te gaan.

Ik zie je van Michael Berg is een goed gedoseerde en boeiende thriller.

Het verhaal van Carol wordt rustig opgebouwd en uitgewerkt. Je maakt kennis met een nogal uitgebluste vrouw. Ze heeft duidelijk moeite met haar eigen leven, en met het feit dat ze geen inspiratie heeft voor een nieuw boek. Michael Berg zorgt ervoor dat je als lezer sympathie en begrip voelt voor de enigszins teleurgestelde Carol.

Carol verblijft in een prachtig omschreven omgeving. De zon, de bergen, de dorpjes en de gîte, alles wordt op een manier op papier gezet die ervoor zorgt dat je het voor je ziet, en je daar zelf ook best zou willen zijn.

In eerste instantie voelde ik soms toch een soort plaatsvervangende schaamte voor de manier waarop Carol haar buurvrouw begluurt. Maar naarmate het verhaal zich verder ontvouwt, wil je eigenlijk alleen maar mee gluren. De spanning wordt steeds verder opgebouwd en dan wil je vooral dolgraag weten hoe het zit, en wie die buurvrouw nu eigenlijk is.

Naast een spannende thriller vind ik Ik zie je ook een verhaal over een vrouw die op zoek is naar haar eigen leven. De wisseling tussen het heden en verleden van Carol zorgde bij mij voor deze dubbele betekenis.

Ik zie je van Michael Berg is een gelaagd verhaal dat fijn leest en mooi wordt afgerond. Ik geef dit boek 4 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks