Kunnen verwachtingen je toekomst bepalen?

sheila_hjv_inbooks 22 september 2020
Ada groeit op in een streng gelovige gemeenschap, waar van haar wordt verwacht dat ze een respectabele man trouwt en voor het huishouden zorgt. Met veel moeite heeft ze haar huwelijk met Robert uit kunnen stellen en kreeg ze toestemming van haar vader om eerst te gaan studeren.

Wanneer ze voor haar studie naar een andere locatie moet en ze daar tegen een probleem aanloopt, komt ze terecht in het Griekse restaurant van Belen. Geheel tegen de geloofsovertuiging van haar familie in, gaat ze daar aan de slag als serveerster en ontstaat er een warme vriendschap tussen haar en Belen.

“Ik probeer de brok in mijn keel weg te slikken om niet te gaan huilen. Als ik mijn studie niet kan afmaken, is alles voor niks geweest. En straks komen mijn ouders erachter dat ik gelogen heb.” Emma Anna

Alhoewel het huwelijk van Ada steeds dichterbij komt, wordt de band met Belen alsmaar sterker en begint ze te twijfelen aan de toekomst die men voor haar in gedachten heeft. Zal Ada voor zichzelf durven kiezen?

Tot onze wegen scheiden van Emma Anna is een prachtig verhaal over jonge mensen die min of meer gevangen zitten in de verwachtingen van hun omgeving.

Emma Anna weet mij altijd te ontroeren met dit soort verhalen. Vreemd genoeg ligt die ontroering niet altijd alleen bij de grote verhaallijnen, maar vaak ook in de kleine en intieme momenten. De manier waarop een helpende hand, een klein gebaar, een gestolen momentje of een paar lieve woorden in het verhaal worden geplaatst, bezorgen mij regelmatig een brok in de keel.

De personages zijn redelijk zachtaardig en zelfs de minder sympathieke karakters worden op respectvolle wijze beschreven. De wereldvreemdheid van Ada voelt verbazingwekkend echt en op momenten wil je haar eigenlijk alleen maar even beetpakken en vasthouden, om haar te troosten en om te zeggen dat ze voor zichzelf moet kiezen. Dat niet alles wat haar overkomt normaal is en goed gepraat kan worden.

In beide families wordt druk op één van de personages gelegd. Toch kon het contrast tussen de familie van Ada en die van Belen haast niet groter zijn. Hierdoor ontstaat er een bijzondere dynamiek die goed past bij de wijze waarop de twee afzonderlijke levens samenkomen. Onder al die drukkende omstandigheden heeft Emma Anna het contact tussen Ada en Belen juist heel zacht, voorzichtig en liefdevol gehouden.

Tot onze wegen scheiden is opnieuw een heerlijk verhaal van een auteur die, onder welk pseudoniem ze ook schrijft, mij altijd raakt met haar boeken. Tot onze wegen scheiden krijgt 5 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks