Versplinterd verlangen

sheila_hjv_inbooks 05 oktober 2019
In Versplinterd verlangen van Emma Zegers ligt het liefdesleven van Linde behoorlijk overhoop.

Vanaf het moment dat Linde, Sverre bijna omver rijdt, zal haar leven voorgoed veranderen. Sverre is de zanger van haar favoriete rockband, Shattered Dawn. Ineens staat hij voor haar neus, in haar oude studentenstad. Linde geeft hem een lift en gaat ervan uit dat het daarbij blijft.

Een paar weken later gaat Linde naar het concert van Shattered Dawn. Een romantisch uitje dat ze voor haar en haar vriend, Finn, had gepland. Helaas moet Linde er onverwachts alleen naartoe. Wanneer Sverre haar herkent, nodigt hij Linde uit voor een drankje en eindigen ze in haar hotelkamer.

“Hij heeft het mis. Op dit moment gaat het me er niet zozeer om wie er bij me is. Als het een van de Teletubbies was geweest die me zo aanraakte, had ik het waarschijnlijk ook wel goed gevonden.” Emma Zegers

De volgende dag voelt Linde zich enorm schuldig, maar tegelijkertijd kan ze niet geloven hoe fijn het was bij Sverre. Zoiets heeft ze nog nooit ervaren. Daardoor realiseert Linde zich, dat ze misschien niet meer zo gelukkig is met Finn. Hoe moet het nu verder?

Versplinterd verlangen is niet alleen romantisch, het is ook ontroerend. Naast de problemen in haar relatie, heeft Linde ook te maken met een complexe en aangrijpende situatie in haar familie.

Emma Zegers heeft niet gekozen voor een hoofdpersonage dat met een gebroken hart is achtergelaten, maar voor één die zelf vreemdgaat. Een gedurfde keuze, als lezer voel je vaak meer sympathie voor de bedrogene dan voor de bedrieger. Toch maakt juist deze keuze het boek, op een leuke manier, anders.

Linde spreekt, met al haar onzekerheden en twijfels, tot de verbeelding. Ze grijpt regelmatig terug naar wat bekend is voor haar, waardoor ze niet altijd voorwaarts gaat. Alhoewel je als lezer begrijpt waar die gevoelens vandaan komen, remmen deze het verhaal soms een beetje af.

De manier waarop Linde heen en weer geslingerd wordt tussen het ‘nieuwe’ met Sverre en het ‘vertrouwde’ met Finn is helder verwoord. Je begrijpt waarom Linde met Sverre in haar hotelkamer is beland en je begrijpt de twijfels over haar relatie. Wat ervoor zorgt dat je met Linde blijft meeleven.

Versplinterd verlangen is een lekker boek, met een einde dat goed aansluit bij het verloop van het verhaal. Ik geef het 4 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks