Eén van mijn favoriete boeken!

Shel Wildvang 16 mei 2020
Christiane F. is mijn eerste boek geweest dat ik gekocht heb als tiener. Het was mijn kennismaking naar de volwassen literatuur. Het verhaal sprak mij meteen aan.

Christiane is een 13-jarig meisje dat opgroeit in Berlijn. Ze komt uit een moeilijke thuissituatie en raakt zo als snel in de ban van drugs en dan voornamelijk heroïne. Telkens dient ze een stapje verder te gaan en begint ze zelfs te tippelen om haar drugs te kunnen bekomen. Christiane krijgt een relatie met Dethlef die in hetzelfde milieu verkeert. Het is een rauw verhaal dat ondanks dat het autobiografisch is bijna niet te geloven is. Het is een boek dat makkelijk doorleest en je mee opslorpt naar de sfeer van Berlijn in de jaren '80.
Het verhaal neemt je bij de keel en laat je wat verloren achter. Een boek dat ik aan iedereen aanraad en dat in mijn lijstje van favorieten staat!

De film is ook zeker interessant om te bekijken (nadat je het boek gelezen hebt natuurlijk).

Meer recensies van Shel Wildvang