Beklijvend liefdesverhaal

Shel Wildvang 19 januari 2022
Heather Morris is een schrijfster uit Nieuw-Zeeland. Ze heeft ondertussen 3 oorlogsromans geschreven die steeds gelinkt zijn aan Auschwitz. Haar debuutroman ‘De tatoeëerder van Auschwitz’ is massaal verkocht en is een wereldwijde bestseller.

Lale Sokolov, een Slowaakse jood, wordt in april 1942 naar Auschwitz gedeporteerd. Hij krijgt er het nummer 32407 getatoeëerd op zijn arm. Op een gegeven moment krijgt hij deze job toegewezen. Hij moet de nieuwe gevangenen van een nummer voorzien ondanks dat hij hier geen goed gevoel bij heeft. Zo komt hij Gita tegen, oftewel nummer 4562. Al snel hebben beide een klik met elkaar en ontstaat er een liefdesrelatie. Maar overleeft hun relatie de gruwelen van Auschwitz? Ook wanneer beide gescheiden worden van elkaar?

Heather Morris weet hoe een verhaal te brengen. Korte hoofdstukken met een deftig tempo. Gebeurtenissen volgen elkaar op en het verhaal is nergens saai. De emoties worden subtiel aan het verhaal toegevoegd waardoor dit verhaal veel gevoelens opwekt; zowel machteloosheid, angst, hoop en liefde.

Ik moet zeggen dat ik bepaalde stukken in het verhaal wel erg ongeloofwaardig vind. Dit verhaal is gebaseerd op waargebeurde elementen maar daarnaast denk ik dat er ook veel elementen geromantiseerd zijn. Dit neemt natuurlijk niet weg dat dit een heftig en intens verhaal is dat gewoonweg fijn leest en ook nog eens naar de keel grijpt.

Een beklijvend liefdesverhaal over twee moedige mensen die de liefde voor elkaar nooit opgeven.

Meer recensies van Shel Wildvang