Realistische dystopie

Shel Wildvang 30 maart 2020
Deze dystopie beschrijft America in de toekomst, dan Gilead genaamd. Ondanks dat het verhaal zich in de toekomst afspeelt is het toch een realistisch verhaal. Geen fantasie/s-f. In het voorwoord beschrijft Atwood dat alle gebeurtenissen die in het boek voorkomen waargebeurd zijn in het verleden (in oorlogsomstandigheden of onder een dictatuur). Dit vind ik persoonlijk erg boeiend. Hierdoor blijft het hele verhaal erg realistisch ondanks dat je bijna niet zou kunnen geloven dat dit gebeurd! Het boek doet je feministische gevoelens groeien. Het zet je aan het denken hoe onderdrukt vrouwen (op sommige plaatsen) zijn in het verleden en heden. Het boek haalt ook het aspect 'geloof' aan, wat een goed uitvlucht is om misdaden te begaan. Atwood heeft een speciale schrijfstijl waar je even aan moet wennen maar het originele verhaal doet je dit allemaal vergeten. Een verhaal dat mij na het lezen dagenlang is bijgebleven en waar ik ook nog veel aan terugdenk. Ik heb dit boek dan ook al veel aangeraden aan vrienden! Het boek heeft een open einde. Langs één kant vind ik dit prettig doordat ik mijn eigen einde kan verzinnen maar langs de andere kant ben ik wel erg nieuwsgierig naar hoe het verdere verloop zou zijn. Hierdoor blijf je nog lang na speculeren. Voor mij persoonlijk is dit zeker een van mijn favoriete boeken!

Meer recensies van Shel Wildvang