Bloedmaan is een meeslepend verhaal met drie verhaallijnen die in den beginne niets met elkaar lijken van doen te hebben. Net als in het eerste boek van de auteur, Egyptisch Blauw, bevat ook dit verhaal wederom veel leugens, intriges en complotten.

Meteen bij de inleiding ontbreken er stukjes van de puzzel, en maakt het nieuwsgierig. Tijdens het lezen, denk je steeds dat je de puzzel goed legt, maar dan blijkt er toch een stukje scheef te liggen, en moet je weer een ander stukje nemen. Gedurende het verhaal zal blijken dat de puzzel langzaam aan elkaar rijgt, alleen dat ene stukje… dat wordt echt pas aan het einde gevonden, zoals het bij een goed plot hoort.

De situaties in het boek zijn zo uit het leven gegrepen, mening voorval heb ik om mij heen zien gebeuren. Normaal zou ik daar ver van weg blijven. Want hoe snel de leugen ook is, de waarheid achterhaald m wel. Toch weet Johnny een sfeer te creëren, waaruit je niet meer weg kan, waarbij je jezelf totaal in het verhaal verliest. Je wordt er in meegezogen, zo erg dat je bijna nog in staat bent om de grootste leugenaar in het verhaal te dekken en zelfs enige sympathie voor dat personage krijgt. Althans zo verging het mij.

Bloedmaan heeft veel personages, die goed uitgediept worden, voor sommige krijg je ontzag, voor anderen ontwikkel je een gezonde weerstand. Het verhaal speelt zich in een aantal steeds wisselende steden af, maar wordt zo beeldend beschreven dat je je toch ook echt op die plaats waant en je je middenin de situatie bevindt die zich op dat moment voordoet. Het hele verhaal speelt zich in een klein jaar af, maar er wordt ook af en toe terug gegaan naar voorgaande jaren. De verhalen wisselen wel vaak en snel van tijd, alsook verspringt het daarbij binnen een hoofdstuk ook nog vaak van personages, dus enige concentratie is soms wel nodig. De tijd en de personages staan echter goed aangegeven bij ieder hoofdstuk en daardoor leest het toch lekker vlot weg.

Een verhaal voor emoties, achtbanen, en verkeerde keuzes, al dan niet fataal.

Bloedmaan is het zelfstandig te lezen vervolg op Egyptisch Blauw. In Bloedmaan zitten passages die terug te leiden zijn naar het boek Egyptisch Blauw, beide boeken zijn in grote lijnen met elkaar verweven, maar ik las eerst Bloedmaan en daarna pas Egyptisch Blauw en dat ging prima. Leuk detail is dat de auteur in het verhaal Bloedmaan ook af en toe de naam Egyptisch Blauw heeft verwerkt. Zaten er in Egyptisch Blauw nog enige punten van aandacht, met Bloedmaan heeft Johnny Bollé laten zien dat hij de kritieken van zijn lezers serieus heeft aangepakt. Je ziet dat hij een eigen herkenbare stijl probeert te creëren. In dit tweede boek zie je ook duidelijk dat hij als auteur gegroeid is, en ik weet zeker dat hij de potentie heeft om in zijn volgend boek nog meer te groeien.

Johnny Bollé is een Vlaamse auteur welke zijn eerste boek Egyptisch Blauw als selfpub auteur uit gaf in 2018. Bloedmaan is recent verschenen in 2019 onder de vlag van ISJB Uitgevers.

Meer weten van Johnny Bollé en zijn boeken ? Ga dan naar de website : www.johnnybolle.com
Of volg hem op Facebook: Johnny Bollé - auteurspagina

Reacties op: Wanneer die ene nacht aanbreekt

Bloedmaan - Johnny Bollé
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 16,95