De boeken van Su(i)lverster waren voor mij en mijn kids een aantal jaren geleden de eerste kennismaking met graphic novels. Ik had tot dan toen dat soort boeken een beetje links laten liggen. Vond graphic novels naar mijn idee, schreeuwerig en druk om te lezen. Maar toen kwam de eerste Su(i)lverster toevallig op mijn pad. Ik kreeg m van een vriend die een hele leuke kinderboeken winkel uit baatte. Hij wist dat ik van simpele covers hield die toch wat te vertellen hebben. En ik vind zeker dat hij daarin gelijk heeft. Zo kwamen inmiddels vrij wel alle delen van Su(i)lvester hier in huis. En ik moet zeggen, ze zijn heerlijk grappig, bijdehand en ook nog leerzaam geschreven en de kleine cartoonachtige tekeningen daarbij maken het helemaal af. De boekenserie kenmerkt zich ook doordat hoofdpersoon Silvester in het boek eigenlijk doodgewone dingen beleefd, uit het dagelijks leven van kinderen in deze tijd, maar toch net ietsje anders uitpakken voor hem. Zo herkenbaar.

Voor KokBoekencentrum Uitgevers mocht ik deze keer Su(i)lvester en de lekke luchtballon lezen. Wederom een leuk avontuur met spanning en humor. Silvester probeert zich groot voor te doen, wat hem niet altijd even makkelijk afgaat na zijn verhuizing van de stad naar het vrije platteland. Want daar wonen immers alleen maar stoere kinderen, die nergens bang voor zijn, toch?
Net als ieder kind heeft Silvester ook bepaalde angsten, maar dat is natuurlijk niet stoer om die te tonen. Hij wil niet gezien worden als de sul uit de grote stad, die niets weet en niets durft. Dus hij zet zo nu en dan zijn masker op en doet net of er niets aan de hand is. Maar dan wint hij een prijs…….ieder kind zou blij zijn, maar Silvester echt niet!

Su(i)lvester en de lekke luchtballon zijn eigenlijk allemaal korte stukjes tekst waarbij situaties uit het dagelijks bestaan van kinderen aan elkaar gebreid zijn tot een spannend verhaal dat uiteindelijk naar de titel van het boek verwijst. Leuk is ook dat de nieuwerwetse woorden die kinderen tegenwoordig gebruiken in het verhaal verwerkt zijn. Daardoor komt het boek nog dichter bij de jonge lezers te staan en spreekt het zeker meer aan. Ouders die het boek eventueel ook lezen, zullen de situaties en het gedrag in de opmerkingen van de kinderen in het boek herkennen. Het afzetten van de kinderen tegen hun ouders maar tegelijkertijd hen ook nog zo hard nodig hebben. Het is zo eigentijds geschreven. De (soms leerzame) tekeningen vullen het verhaal goed aan, waardoor minder tekst nodig is en het heel vlot leest. Leuk lettertype ook, het maakt het geheel grappig en aansprekend.

Indirect zit in dit zesde deel van Su(i)lvester een beetje het thema pesten verborgen, vind ik. Ik weet niet of de auteur dat ook zo had voorzien, maar ik vind het goed gedaan. Het geeft kinderen een stem.

Een leuke aanrader !

Su(i)lvester en de lekke luchtballon is deel 6 in de succesvolle kinderboekenserie, geschreven door Willeke Brouwer. Uitgeven in 2019 bij KokBoekencentrum Uitgevers

Reacties op: spanning in de top

Silvester ... en de lekke luchtballon - Willeke Brouwer
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 15,50 Bestel het e-book € 9,99