verkeerde insteek voor biografie

Silke Wimme 27 november 2019
Korte inhoud
De ouders van Sylvia Kristel hadden weinig tijd voor hun kinderen door het runnen van hun eigen hotel. Aan het rustige tienerleventje van Sylvia kwam plots een einde door de scheiding van haar ouders. Haar moeder kreeg het moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen en Sylvia nam zich voor dat ze dit nooit wou voor zichzelf! Hier is ze dan ook met glans in geslaagd want ze werd Nederlands bekendste actrice, dit voornamelijk door haar rol in de Franse soft-erotische film Emanuelle. Hierdoor gingen voor haar plots heel wat deuren open en boden zich heel wat nieuwe kansen aan. De film Emanuelle deed ook veel stof opwaaien, er waren zowel voor-als tegenstanders van deze film. Zo werd Sylvia voor velen het symbool van seksuele bevrijding van de vrouw, maar door de vele vrouwenbewegingen werd ze met argwaan bekeken. Dit waren de eerste stappen van Sylvia in de glamourwereld en al snel leerde ze dat deze wereld niet alleen vol glitter en goud is, maar ook een zeer donkere kant had.

Haar leven was bijzonder kleurrijk en had ze verscheidene relaties, zo ook met Hugo Claus die ook de vader van haar zoon Arthur is. Ze had ook drank- en drugsproblemen en werd zo door de één geliefd en door de ander gehaat. Uiteindelijk haalt het noodlot haar in en sterft ze aan slokdarmkanker.

Conclusie
Suzanne Rethans is in Vlaanderen minder gekend dan in Nederland waar zij werkt als journaliste en columniste. Ze schrijft onder andere voor Trouw, Volkskrant, Magazine, Vogue The Book, LINDA en JAN Magazine. Hiernaast heeft ze ook nog een column in Saar Magazine. Enkele jaren geleden was er wat media tumult rond haar persoon, ze had haar man en drie kinderen verlaten voor haar nieuwe grote liefde. Ze kreeg te maken met heel wat onbegrip en de media was niet mals voor haar. Na enkele jaren werd ze door haar grote liefde verlaten en kreeg ze meer begrip voor de situatie van haar ex-man. Ze keek op naar Sylvia Kristel, de grootste Nederlandse filmster ooit en besloot een biografie over haar te schrijven. In een korte proloog vergelijkt de auteur haar persoonlijke situatie van enkele jaren geleden met het levensverhaal van Sylvia Kristel. Net als bij Sylvia was de media niet mals voor haar toen ze haar gezin verliet en de opvoeding van haar kinderen overliet aan iemand anders (ook Sylvia was verplicht geweest de opvoeding van haar zoon over te laten aan haar zus Marianne, waardoor ze heel wat negatieve reacties in de media over zich kreeg). Zowel de auteur als Sylvia Kristel hebben meerdere relaties gehad die door de media niet positief onthaald werden, …. Op deze manier zet Suzanne onmiddellijk de toon voor de rest van het boek. Hierdoor kreeg ik de indruk dat het boek een soort dekmantel is van de auteur om via het verhaal van Sylvia Kristel haar eigen acties op te klaren, het is precies alsof ze een dubbele agenda heeft. Suzanne wenst het leven van Sylvia terug te geven maar ook haar eigen leven.

Voor mij is dit dan ook een verkeerde insteek bij een biografie, je bent als auteur zo niet meer voldoende objectief en je zal je minder op de feiten gaan baseren. Dit is dan ook wat miste ik in deze biografie. De auteur heeft weliswaar zeer nauwkeurige research gedaan, ze heeft zelfs interviews gedaan met familie van Sylvia Kristel en alle vermelde feiten zijn nauwkeurig weergegeven. Maar door te weinig objectiviteit wordt het verhaal teveel in één richting gestuurd, wat zonde is. Als lezer kon ik tijdens het lezen moeilijk zelf een oordeel vellen over wat ik van Sylvia Kristel vond. Ik kende haar enkel van de film Emanuelle en als partner van Hugo Claus en had toch liever een iets minder genuanceerd beeld van haar gehad na het lezen.

Suzanne Rethans heeft een zeer vlotte schrijfstijl, hoewel het boek een biografie is leest het als een vlotte roman en een meerwaarde was zeker haar literatuurlijst achteraan het boek. Sylvia heeft een zeer verscheiden leven gekend: ouders die een hotel runden en weinig tijd voor haar hadden, het internaat bij de zusters, Hugo Claus, Emanuelle, drank-en drugsverslaving, ….en slokdarmkanker waar ze aan overleed. Vooral de verhalen van Kristel op internaat en haar bijzondere band met zus Immaculata zijn bij mij blijven hangen. Ik vind het zeer bijzonder hoe zij een band hebben opgebouwd. Een leuk detail is dat het boek Begeerd en Verguisd verscheen op haar sterfdatum.

Ik had toch wat moeite met deze biografie en ik denk dat het vooral de geëmancipeerde vrouwen onder ons zal kunnen boeien. Drie sterren ***

Meer recensies van Silke Wimme