spanning

Silke Wimme 25 juni 2019
Korte inhoud

Kierkegaard heeft ooit gezegd dat de verveling en angst de wortel van al het kwaad zijn.

Wanneer Kylie, de dochter van Rachel op de schoolbus zit te wachten wordt zij ontvoerd door een man en een vrouw. Hoewel ze haar hebben ontvoerd proberen zij het haar toch zo comfortabel mogelijk te maken. Zij weten namelijk hoe het is wanneer je kind ontvoerd wordt en hopen dat de ontvoerder van hun zoontje hem ook zo goed mogelijk behandelen. Al snel wordt Rachel, Kylies moeder, gecontacteerd door een anonieme beller die meldt dat zij nu deel uitmaakt van een ketting en dat zij moet doen wat er van haar gevraagd of ze zal haar dochter nooit meer levend terug zien.
De ketting is een ingenieus systeem die mensen verander in criminelen. De deelnemers moeten iemands dierbare ontvoeren (echtgenoot, broer, dochter, zoon, …) als voorwaarde van vrijlating eisen ze aan hun slachtoffer losgeld te betalen en om opnieuw iemands dierbare te ontvoeren. Op deze manier worden de bedenkers van de ketting rijk en houden ze ook iedereen in de ban, iedereen is bang de ketting te verbreken en zo hun dierbare te schaden.
Conclusie
Adrian McKinty doet hier nog niet zo heel veel belletjes rinkelen maar in Ierland is hij een gekend auteur. Zijn misdaadserie over Sean Duffy haalde er de bestellerlijsten en werd zelfs door verscheidene Ierse kranten uitgeroepen tot de beste misdaadserie. De ketting is een standalone waarvoor hij zijn inspiratie haalde bij het Mexicaanse concept van uitwisselingsontvoering waarbij een familielid aanbiedt om de plaats van een kwetsbaarder, ontvoerd familielid in te nemen en de kettingbrieven die eind jaren ’70 in opmars waren. Deze brieven vervloekten diegene die de ketting verbraken.

Het verhaal begint onmiddellijk al met een knal: de ontvoering van Kylie. Hierdoor zit je onmiddellijk in het verhaal en wordt je er ook in meegezogen. Je wil Kylie zo snel mogelijk bevrijdt zien. Doordat het boek dan nog eens bestaat uit vele kleine hoofdstukken leest het ook nog eens als een sneltrein. Hierdoor lees je het in één ruk uit. Wees dus gewaarschuwd, eenmaal begonnen leg je het niet meer opzij.
Je leert de personages ook beetje bij beetje beter kennen. Ze worden op een natuurlijke en realistische wijze neergezet met de nadruk op het emotionele aspect. Rachel is een sterke vrouw die niet alleen het gevecht tegen de ketting aangaat, maar ook tegen haar kanker. Via Pete stuurt de auteur een sociale aanklacht de wereld in. Soldaten die ontslaan worden uit het leger hebben het moeilijk om rond te komen, niet alleen financieel maar mentaal. Wanneer ze uit een oorlog komen zouden ze een betere begeleiden moeten krijgen. En dan is er nog Rachel’s ex, naar buiten toe leeft hij in het ‘ideale’ plaatje, maar dit is allemaal maar uiterlijke schijn. Doordat de auteur ook het alledaagse leven omschrijft wordt het geheel realistischer en krijgen de emoties van de personages nog meer diepgang. De wisselende perspectieven zorgen ervoor dat het leesplezier nog verhoogt wordt.
In een eerste deel van het verhaal volgen we het verhaal van de ontvoering en een tweede deel gaat terug via flashback naar het ontstaan van de ketting. Hierdoor wordt het geen enkel ogenblik langdradig en blijft de lezer nieuwsgierig naar het vervolg van het verhaal.
De auteur heeft een zeer beeldende schrijfstijl, maar zoals bij thrillers nodig is verdrinkt hij zichzelf niet aan teveel details. Dit is een ingenieuze thriller om u tegen te zeggen.
Het boek zet je achteraf ook nog eens aan het denken. Zeker wanneer je het nawoord van de auteur erbij neemt waarin hij uitlegt waar hij zijn inspiratie vandaan heeft gehaald.
Enigste wat ik iets minder vond en zelfs iets teleurstellend was, was de uiteindelijke ontknoping, deze had ik liever subtieler gezien. Het kwam precies rechtstreeks uit een Amerikaanse actiefilm, waarbij hoofdpersonages fysieke helden zijn. Ik zie Rachel nu niet meteen als een persoon die naar wapens grijpt en een of andere Marvel heldin uithangen, zeker gezien haar ziekte. Maar misschien is dit ook wel de boodschap van de auteur, door bepaalde extreme situaties kunnen mensen veranderen, een soort van overlevingsinstinct die naar boven komt waardoor zij als brave huismoeder verandert in een G.I.Jane.

Dit is een spannende thriller, die zeker een pageturner genoemd kan worden!
Ik scoor het dan ook 4 sterren.

Meer recensies van Silke Wimme