gruwelijk goed

Silke Wimme 23 oktober 2019
Korte inhoud
In de tuinen van de Quinta de Vista Alegre wordt het lichaam van Susanna Macaya teruggevonden. Ze verdween tijdens haar vrijgezellenavond en draagt nog steeds de gekende tutu die aanstaande bruidjes vaak aan hebben tijdens zo'n avond. Plots beweegt haar ene oog en de agenten van dienst denken dat zij nog leeft, maar niets is minder waar. Het blijkt namelijk een larve te zijn die uit haar oog kruipt. Enkele jaren geleden werd ook haar zus vermoord op dezelfde manier vlak voor haar huwelijk. De dader van deze misdaad zit echter al jaren in de gevangenis. Het BAC team (Brigada de Análisis de Casos – speciale eenheid van de politie) wordt opgeroepen om deze zaak zo snel mogelijk op te lossen, alvorens de media er lucht van krijgt. Elena Blanco, de teamleidster van het team zit met de handen in het haar, hebben ze te maken met een copycat? Of zat er al die jaren een onschuldige opgesloten en hebben ze te maken met een seriemoordenaar die weer heeft toegeslaan?
Agent Zárate vervoegt zich bij het team en probeert zich te bewijzen zodat hij niet terug de straat op hoeft als een gewoon agent. Ondertussen probeert Elena zelf ook enkele geesten uit haar verleden te verslaan.

Conclusie
Stilletjes aan beginnen ook meer en meer Spaanse romans en thrillers hun weg te vinden naar de Nederlandse boekenmarkt, De Zigeunerbruid is één van de meest recente Spaanse thrillers vertaald naar het Nederlands.
De zigeunerbruid is het debuut van Carmen Mola en bovendien het eerste deel van een trilogie met inspecteur Elena Blanco in de hoofdrol. Wat opzoekingswerk over de auteur levert niet veel resultaat op, gezien haar auteursnaam een pseudoniem is. Volgens de tekst op de achterflap van het boek schuilen er drie bekende Spaanse thrillerauteurs achter de naam. Deze geheimzinnigheid maakt het allemaal nog spannender om aan De zigeunerbruid te beginnen. Het boek behoort tot wat men in Spanje een ‘novela negra’ noemt, dit is een specifiek Spaans thrillergenre waarin het motief van de misdaad steeds voort komt uit een menselijke zwakheid. Hier, in De Zigeunerbruid is dit vooral lust en haat. De ontwikkelingen gebeuren in een snel tempo en zijn gewelddadig. De protagonist is de detective (inspecteur Elena Blanco) die de misdadiger opspoort en die zelf te kampen krijgt met aangrijpende gebeurtenissen uit haar verleden die zij nog moet verwerken.

De hoofdpersonages van De zigeunerbruid zijn enerzijds typerend en anderzijds weer niet. Vooral Elena Blanco zal bij veel lezers een diepe indruk nalaten. Het is een kleurrijk personage die het beste van Spanje omvat: temperamentvol, sensueel en woont op het mooiste plein van Madrid. Maar ze heeft een grote liefde voor Italië. Zo is haar favoriet drankje de grappa waar ze dan ook met volle teugen van geniet en ze houdt van Mina Mazzini waarvan ze de liedjes uit volle borst meezingt in de karaokebar. Haar medewerkers zijn allemaal even kleurrijk en bijzonder. Door de bijzonder beeldende schrijfstijl van de auteur wordt dit nog meer in de verf gezet. Het boek straalt Spanje uit. Carmen Mola heeft een snelle toegankelijke schrijfstijl maar behoudt toch voldoende oog voor detail zonder erin te verdrinken. Quinta de Vista Alegre, Plaza Mayor…, het was alsof ik echt in Madrid was en samen met Elena Blanco ronddwaalde. En bovendien komen er ook nog culturele aspecten aan bod zoals uit de muziekwereld (Mina Mazzini), kunst (Tamara de Lempicka) en religie (mithraïsme).

Het verhaal zelf is door de vele onverwachte (en ingenieuze) wendingen onvoorspelbaar. Je wordt telkens op een verkeerd spoor gezet en ziet de plot totaal niet aankomen. Hierdoor kan je het moeilijk nog opzij leggen eenmaal je bent gestart. Let wel, het boek is zeker niet bestemd voor gevoelige lezers, af en toe moest ik toch even bekomen.
De rode draad in het verhaal, en waarschijnlijk ook de rode draad van de trilogie, is Elena’s verleden. Hier eindigt het boek met een cliffhanger die bij mij nog dagen is blijven nazinderen! Het volgende boek belooft nog spannender en gruwelijker te worden. Ik kijk er al reikhalzend naar uit. Mocht mijn Spaans iets beter zijn was ik er nu al aan begonnen.

Wat een thrillerdebuut, nagelbijten van de eerste pagina tot de laatste, ijzingwekkend goed. Van mij krijgt dit boek een verdiende 4.5 sterren.

Meer recensies van Silke Wimme