aangename thriller

Silke Wimme 28 september 2019
Korte inhoud
Luc Callanach heeft een Schotse vader en een Franse moeder. Hij groeide grotendeels op in Frankrijk waar hij tot voor kort werkte bij Interpol. Door omstandigheden moest hij verhuizen naar Schotland waar hij momenteel werkt voor de lokale politie als inspecteur. Door zijn half Franse achtergrond is het voor hem iets moeilijker zich te integreren in de Schotse samenleving. Al vanaf zijn eerste werkdag krijgt hij een bijzondere zaak toegewezen. In de Schotse Hooglanden hebben wandelaars iets zien branden. Wanneer men gaat kijken wat het precies is blijkt het een stoffelijk overschot van een vrouw te zijn. Alleen enkele tanden van het slachtoffer zijn overgebleven. Luc wil zich bewijzen tegenover zijn nieuwe collega’s en doet er alles aan om deze zaak zo snel mogelijk op te lossen. Zijn collega Ava Turner werkt aan een andere lugubere zaak en al snel staan ze elkaar bij. De moordenaar is een geslepen individu die hen net altijd iets te snel af is. Bovendien heeft Luc het als ‘groentje’ in het team niet altijd even makkelijk en heeft hij nog verschillende hindernissen uit zijn verleden te overwinnen.

Conclusie

Helen Fields heeft rechten gestudeerd, waarna ze verscheidene jaren als advocaat in London werkzaam was. Perfecte resten is haar thrillerdebuut, die in 2017 in Groot-Brittannië verscheen en al snel de bestsellerlijsten haalde. Perfecte resten is het eerste deel van de thrillerserie met inspecteur Luc Callanach en Ava Turner in de hoofdrol. De serie heeft als setting Schotland, met zijn kenmerkende whisky.

Helen Fields heeft een beeldende schrijfstijl en het verhaal leest vlot. Afwisselend wordt het verhaal verteld vanuit het perspectief van de dader Reginald King en inspecteur Luc Callanach. Het is boeiend om te lezen wat er in het hoofd van Reginald allemaal omgaat maar anderzijds was het zonde dat je reeds vanaf de eerste pagina’s wist wie de dader was. Voor mij nam dit de spanning weg en had ik het moeilijk om doorheen het boek te komen. Een paar kleine informatieve elementen hadden kunnen weggelaten worden om dit te voorkomen en de spanning in het verhaal te houden zoals: Reginald’s naam, waar hij werkte, enz. Misschien denken jullie nu dat ik hier een spoiler verklap, maar reeds vanaf de eerste pagina’s is het al duidelijk wie hij is.

Het boek gaat vooral over inspecteur Luc Callanach’s zoektocht naar de moordenaar en wat er in dr. Kings hoofd omgaat, hoe beredeneert hij is en welke zieke ideeën hij heeft. Het verhaal bevat op zich eigenlijk twee misdaadverhalen, er is namelijk nog de zaak die inspecteur Ava Turner onderzocht. Deze tweede zaak, die eigenlijk niet de hoofdlijn van het boek was, vond ik boeiender omdat men hier nog niet wist wie de misdaad had gepleegd wat het spannender maakte en die er ook voor zorgde dat ik toch geprikkeld werd naar het verdere verloop. Bovendien sneed deze tweede zaak ook nog eens een sociaal thema aan wat voor mij een extra dimensie aan het boek gaf. Ik was meer nieuwsgierig naar hoe dit zijverhaal zou aflopen dan naar de uiteindelijke plot van het hoofdverhaal. Er was bovendien nog een derde verhaallijn over Luc’s privé leven en waarom hij naar Schotland was verhuisd. Deze was dan weer niet volledig genoeg uitgewerkt. Hier miste ik wat meer diepgang in het personage Astrid, ze kwam wat vlak en oppervlakkig over en graag had ik meer over haar geweten.

De auteur heeft wel heel wat aandacht aan de hoofdpersonages besteed. Het is als lezer interessant om te zien hoe Dr. King denkt, handelt en door bepaalde acties uit zijn omgeving geprikkeld wordt. Het is een luguber personages die me tijdens het lezen af en toe kippenvel momentjes bezorgde. Dan is er nog Luc Callanach die mij op een bepaalde manier wel intrigeerde: hoe maakt iemand een carrièreswitch van fotomodel naar top agent bij Interpol, om te eindigen in de Schotse Hooglanden als inspecteur? Hopelijk wordt dit nog verder uitgewerkt in de volgende boeken, want hier ben ik toch wel nieuwsgierig naar. Tot slot is er Ava Turner, een harde tante die reeds een mooie carrière bij de politie heeft. Ook naar haar ben ik nieuwsgierig omdat er zeker meer zit onder de ruwe bolster van haar. Perfecte resten is een boek waar de fans van onder andere M.J. Arlidge en Robert Bryndza zullen van genieten. Het is een goed debuut en heeft potentieel om een goede thrillerserie te worden, mits er hier en daar nog wat aan gesleuteld wordt. Op het vlak van de schrijfstijl zit het perfect, inhoudelijk kan beter. Van mij krijgt het boek dan ook een 3.5 sterren.

Meer recensies van Silke Wimme