Kleine Noah

21 november 2019
John Boyne:
Ik wil als eerst hier zijn inspiratie over dit boek gaan vermelden.
Waarom hij dit boek geschreven heeft.
Waarom?
Nou lees mee :
Hij schrijft.
Ik groeide op vlak bij de bergen net onder Dublin. Als kind keek ik naar de bossen die de bergen als een deken omhulden en vroeg me af wat er zich afspeelde in het hart van het woud. Daar waar ik niet komen kon. Samen met mijn vrienden verzon ik verhalen over mensen die volgens ons diep in het bos woonden.
Hun huizen bestonden uit bomen en de dieren konden praten. En als we die ooit zouden vinden zouden we de meest mooie avonturen beleven. Maar we vonden ze nooit. Ik verlangde en beleefde het slechts in mijn verbeelding. Maar als ik erover fantaseerde schreef ik het op.op een dag kwam die fascinatie en het woud weer bij hem terug. Hij herinnerde zich hoe het voelde om die kleine jongen te zijn die wilde weg lopen van huis en weg glipte tussen de bomen het woud in daar waar hij zich veilig voelde. Voor iets waar hij bang voor was.

Zo begon hier ook het verhaal over de kleine 8 jarige Noah.
Op een dag vergeleek hij zich met prestaties van andere. En ging weg. Het bos in, hij wilde ook presteren. En zo liep het grote bos in. In het bos leerde hij een pratende ezel en teckel kennen. Later ziet hij een speelgoedwinkeltje waar een oude heer zijn speelgoed maakt uit het hout.
Kleine Noah komt met deze oude heer in diepgaande gesprekken. Maar ziet ook wonderbaarlijke momenten in zijn verhaal maar die ook plaats vinden in zijn winkel.

Later in het verhaal word je steeds meer duidelijk waarom kleine Noah weg is gelopen.
Maar door de gesprekken met de houtsnijder. Gaat Noah toch terug naar huis.
Maar.. Gaat Noah nog een keer terug naar deze oude heer?

Het verhaal gaat heel veel richting Pinocchio.
Maar de serieuze momenten in het verhaal zijn niet weg gelaten..
Het word geen zwaar verhaal.
Het sprookjesachtige blijft erin

John Boyne
Is voor mij een kenner om de letters zo op papier te zetten. Dat je erin kruipt, wil kruipen.
De kern van waarheid. Ligt altijd in zijn story's te wachten.

Meer recensies van