Te gruwelijk voor woorden

Silvia van Elzelingen 30 november 2019
Sjaak laat niets aan het toeval over. Alles heeft hij uitgestippeld. Wanneer hij Janine ontmoet ontdekt hij dat hij niet alles kan sturen in hun relatie. Zijn gedrag gaat van kwaad tot erger. Op 3 oktober neemt Sjaak een cruciale beslissing.

Anya van der Gracht (1957) put voor haar verhalen uit het leven, zoals het op haar pad komt. Positiviteit, doorzettingsvermogen en humor vormen de rode draad in aangrijpende verhalen en op waarheid gebaseerde romans. ‘3 oktober’ is het derde deel van een vierdelige reeks. Na het tweede deel ‘Toen was je weg’, dat door Janine wordt verteld, is het nu de beurt aan de dader, haar ex-man Sjaak. Een aangrijpend boek dat je doet huiveren.

In ‘3 oktober’ volgen we Sjaak op de voet als jongere man die verliefd wordt op Janine en haar koste wat kost wil veroveren. Wanneer de twee eenmaal getrouwd zijn begint Sjaak zich anders op te stellen. Van een liefhebbende echtgenoot verandert hij in een beest. Een beest om van te huiveren. Je leest het schokkende verhaal hoe de mishandelingen zijn begonnen en wat er allemaal in het hoofd van Sjaak omgaat.
Anya van der Gracht heeft wederom een boeiende en directe schrijfstijl, ze sleept je ook deze keer weer mee in dit gruwelijke verhaal. Als je denkt al wat gewend te zijn, word je hier toch volledig verrast. Deze keer duiken we als het ware in het hoofd van Sjaak de psychopaat. Je ziet duidelijk dat hij verschillende kanten in zich heeft en zichzelf meerdere keren tegenspreekt. Elke keer gaat hij verder met zijn mishandelingen, die eigenlijk te gruwelijk zijn om na te vertellen. Dat Janine het nog zolang met hem uitgehouden heeft, is mij een raadsel. Wat een doorzettingsvermogen moet deze vrouw gehad hebben.
Aan het eind van dit boek is de brief van Sjaak opgenomen die hij aan meerdere instanties en personen heeft gestuurd. Als het kippenvel nog niet op je armen stond dan staat het er in ieder geval nu wel op.

‘3 oktober’ is een waargebeurd verhaal dat doorverteld moet worden, zodat de desbetreffende instanties sneller ingrijpen. Respect voor de auteur dat ze dit verhaal naar buiten toe gebracht heeft. Moeilijk om dit alles nogmaals in je hoofd te moeten doorstaan. Maar knap hoe ze toch in het hoofd van de dader is gaan zitten.

Auteur: Anya van der Gracht
Titel: 3 oktober