Origineel en mysterieus

Silvia van Elzelingen 10 augustus 2019
Zes studenten gingen de Standedge tunnel in, de langste scheepvaarttunnel van Engeland. Eén kwam er weer uit, bewusteloos. De andere vijf waren spoorloos verdwenen. Vanaf dat moment zit Matthew McConell in de gevangenis op verdenking van de moord op zijn vrienden. Matthew houdt vol dat hij onschuldig is en vraagt Robin Ferringham om hem te helpen in ruil voor het verstrekken van informatie over zijn verdwenen echtgenote Sam. Maar is Matthew wel te vertrouwen.

Chris McGeorge werkt als schrijver in Londen. Hij is een groot liefhebber van klassieke crime en haalt daar zijn inspiratie uit. McGeorge heeft een tweejarige universitaire opleiding in
Londen afgerond, puur gericht op het misdaadgenre. Zijn debuutthriller ‘Tik Tak’ heeft hij destijds op de universiteit als zijn eindproject geschreven. Zijn tweede thriller ‘Kiekeboe’ gaat over 5 mensen die vermist raken in de Kanaaltunnel van Engeland.

‘Kiekeboe’, weer een high-concept thriller, is het tweede boek van auteur Chris McGeorge.
Matthew McConell zit vast op verdenking van de moord op zijn 5 vrienden. Tijdens een tocht door de Standedge tunnel raken ze vermist terwijl Matthew als enige bewusteloos, en met een grote hoofdwond, op het dek wordt aangetroffen. De politie gaat er vanuit dat Matthew zijn vrienden vermoord heeft, de lijken weggewerkt, en daarna zichzelf met een voorwerp op het hoofd geslagen heeft. Matthew roept vanuit de New Hall-gevangenis de hulp in van Robin Ferringham,
freelancejournalist en sinds kort auteur, om hem te helpen. Hij zegt dat hij informatie heeft over Samantha, de vrouw van Robin, die 3 jaar geleden als vermist is opgegeven. In ruil voor Robins hulp zal Matthew hem de informatie over Sam geven. Aanvankelijk gelooft Robin Matthew niet, maar hij raakt toch geïntrigeerd door de vermissing van de 5 studenten. Hij reist af naar Marsden en vindt onderdak in de pub ‘The Hamlet’, zich nog steeds afvragend of Matthew wel te vertrouwen is. Robin gaat op onderzoek uit en ontdekt al snel dat de bewoners van Marsden erg gesloten zijn en niet over het Standedge-incident willen praten. Wat weet Matthew over Sam? En wat heeft Sam met de verdwijning van de studenten te maken?

‘Kiekeboe’ is een origineel, mysterieus verhaal rondom de verdwijning van een hechte studentengroep. Vanaf het allereerste hoofdstuk word je in het verhaal gezogen. De auteur heeft een beeldende schrijfstijl, vertelt zijn verhaal in korte hoofdstukken en heeft een goede spanningsopbouw.

‘Zijn hart sloeg een slag over. Er stond een gestalte afgetekend aan het eind van de steeg. Deze gestalte leek lang en droeg een zwarte trui en een capuchon over zijn hoofd. Aanvankelijk wist hij niet precies waarom, maar hij voelde een diepe onrust. En toen besefte hij dat hij nog een paar ogen voelde. Hij draaide zich om om te zien waar dat gevoel vandaan kwam. Aan de andere kant
van de steeg stond nog iemand. Precies hetzelfde. Een lange, onheilspellende gestalte in een zwarte hoody. Ze hadden hem ingesloten. Hij keek van de ene gestalte naar de andere terwijl tot hem doordrong wat er gebeurde. Ze kwamen langzaam naar voren, stap voor stap…’

De plot is goed bedacht en door middel van flashbacks komen we er langzamerhand achter wat er daadwerkelijk is gebeurd. Door de filmisch geschreven schrijfstijl zie je de omgeving goed voor je en voel je de beklemmende sfeer in de tunnel. Het verhaal is volledig op zichzelf staand te lezen, maar is wel gesitueerd in hetzelfde universum als ‘Tik Tak’. Hierover schreef McGeorge het volgende:

‘Er zit geen universele goedheid in ‘Tik Tak’, iedereen heeft een eigen donkere kant. Met de personages wilde ik laten zien dat niemand helemaal goed is, maar dat iedereen ervoor kan kiezen om goede of slechte dingen te doen. Voorlopig blijf ik thrillers schrijven die
langzaam maar zeker verder bouwen op het universum dat in ‘Tik Tak’ is neergezet.’

‘Kiekeboe’ is een thriller vol mysterie en spanning die je in zijn greep houdt.

Meer recensies van Silvia van Elzelingen