De verborgen apotheek

SimoneGJ 20 april 2021
In de achttiende eeuw bestond forensische toxologie nog niet. Pas halverwege de negentiende eeuw ontwikkelden toxicologen betrouwbare methoden om gif in menselijk weefsel op te sporen.

Waar gaat het verhaal over:

Twee vrouwen en een twaalfjarig meisje. Twee in Londen, eind 18e eeuw. Één in het nu.

Caroline:
Als Caroline op het punt staat om met haar man naar Londen te gaan om hun 10jarig huwelijk te vieren, doet zij een ontdekking waardoor ze beslist om alleen te gaan.
Ze komt daar in contact met een jutter. De vondst die ze doet zet veel in gang. Ze ontdekt veel over de geschiedenis, maar ook over zichzelf en haar huwelijk.

Nella & Eliza:
In de geschiedenis gaat het over Nella, zij is apotheker en heeft dit van haar moeder geleerd. Maar door een gebeurtenis in haar verleden is zij niet zomaar een apotheker. Zij voorziet vrouwen van giftige middeltjes als ze, om uiteenlopende redenen, van hun man af willen. Maar dan staat op een dag de 12 jarige Eliza voor haar deur. Er ontstaat een bijzondere vriendschap tussen Nella en Eliza.

Mijn mening:
Een verhaal over drie sterke vrouwen, met ieder een eigen verhaal. Alle drie maken ze drastische keuzes n.a.v. een heftige gebeurtenis in hun leven.
Het verhaal wordt verteld vanuit Nella, Eliza en Caroline. De hoofdstukken wisselen elkaar vlot af en steeds meer komt het verleden en het heden bij elkaar.
De personages, gebeurtenissen en plaatsen waar het afspeelt zijn levendig beschreven. Daardoor leer je ze goed kennen en kon ik me inleven in de situaties. Bij de plaatsen waar het afspeelde kreeg ik een goed beeld, zonder dat het verhaal langdradig werd.
Tot het eind was ik heel erg benieuwd hoe de verhaallijnen zouden samen komen. Het einde heeft mij zeker niet teleurgesteld!

Meer recensies van SimoneGJ