Eerlijk, soms harde omschrijving van het ontstaan de eigen persoonlijkheid gevormd uit het fundament van het verleden.

10 september 2019
Ik heb met veel plezier dit boek gelezen, de eerlijke soms rauwe manier van schrijven, in een auto biografie, was aangenaam om te lezen. Het prikkelde mij om een spiegel voor te houden naar mezelf. Hoe ben ik zelf, hoe is mijn persoonlijkheid gevormd.

Je wordt vanaf het eerste moment mee genomen in haar jeugd en daarbij wordt er niet geschroomd en soms iets provocerend haar visie te geven. Vanuit haar visie wordt er een beeld geschetst hoe haar leven is en hoe ze over alles en iedereen denkt. Waarbij ze door haar schrijfwijze je als lezer je stof tot nadenken geeft. Ik was het niet altijd met haar ideeen/gedachtengang eens, maar over het algemeen wel.

Het boek geeft op een eigen manier de maatschappelijke, sociaal- economische ontwikkeling van de begin jaren 60 weer, die ik nog niet zo zeer in andere boeken heb gelezen. Waarbij de auteur er niet voor terugdeinst om dit met een lichte kritische noot te doen.

k ben zelf een geboren in 1984, een gehele andere generatie. Maar ik voelde de generatie kloof niet. Voel zelf best veel herkenning in het eerste gedeelte van het verhaal. Alhoewel ik wel moeite had om op gang te komen in het verhaal.
Wat betreft de schrijfstijl kan ik dit boek van Louzewies nog niet koppelen aan eerder gelezen autobiografieën. Ik vind de beeldende schrijfstijl sterk, maar wat ik met name de kracht van het verhaal is dat onbewuste boodschappen in de zinnen of soms zelfs steken onder water.

Het kruisverband die in je jeugd is ontwikkeld heb je zelf door de jaren in afgemaakt, verstevigd. Het verstevigen is gevormd door je inmengeling tussen verschillende culturen.

Al met al een goed boek om te lezen, die je prikkelt en intrigeert.