Niets is ooit van de auteur Toni Coppers is het eerste deel van een nieuwe thrillerreeks. Toni Coppens is een misdaadauteur die reeds talloze thrillers geschreven heeft waaronder velen een groot succes hebben gekend.

We maken kennis met Simon de Vere, zoon van een kunsthandelaar. Wanneer zijn vader overlijdt, erft Simon de kunstgalerij. Na een inbraak in de galerij komt Liese Meerhout in het verhaal. Liese Meerhout en Simon de Vere zijn belangrijke personages in het boek. Dit boek is dan ook het eerste in een reeks van verhalen rond de personages Liese Meerhout en Simon de Vere. De auteur heeft de reeks zo opgebouwd dat er een verhaallijn is rond het duo, maar de boeken kunnen perfect los van elkaar gelezen worden.
Liese is als hoofdinspecteur van de Cel Kunstcriminaliteit belast met het onderzoek naar de inbraak in de kunstgalerij. Wanneer er ook een roofmoord wordt gepleegd in het Afrikamuseum, komt ze in het vaarwater van haar collega’s van de Moordbrigade. In de zijthema’s haalt Toni Coppers aan hoe Liese met die situatie omgaat. Het persoonlijke leven van Liese wordt beschreven maar vooral haar gedachtegang wordt te vaak herhaald. Hierdoor komt ze over als een zeurderig persoon met heel wat problemen. Ook in het aanhalen ven de drankproblemen van Simon bezondigt de auteur zich aan herhaling. Door zo in herhaling te vallen gaat Toni Coppers de personages uitvergroten.
Simon denkt dat zijn vader zelfmoord heeft gepleegd en gaat op zoek naar antwoorden. Zowel de zoektocht van Simon als het onderzoek van Liese worden uitgebreid beschreven. Het verhaal speelt zich af in het Brusselse en de auteur geeft hiervan uitvoerige beschrijvingen, die echter niet bijdragen tot de spanning in het verhaal. Toni Coppers besteedt meer aandacht aan de personages en de omgeving waarin ze zich bewegen, dan aan de misdaden in het verhaal.
Verder is het boek opgedeeld uit veel hoofdstukken waardoor deze relatief kort zijn in hun situaties. Hierdoor maakt Toni Coppens het zichzelf moeilijk om een spannende opbouw te creëren die er dan ook niet is. De auteur beperkt het aantal spannende situaties en als deze er zijn, gebeuren ze telkens aan het einde van een hoofdstuk en duren ze maar enkele regels lang. Zo lijkt het alsof er enkel op het einde van een hoofdstuk iets gebeurt dat echt tot de essentie van het verhaal behoort en de rest een beetje wordt verdoezeld.
In het boek krijgen we dus enerzijds het mysterieuze schilderij van de vader van Simon en de roofmoord op het Afrikamuseum. Deze twee worden met elkaar verbonden door Liese en Simon. Hier blijkt later ook uit dat alle puzzelstukjes mooi bij elkaar worden gelegd en de twee gebeurtenissen toch wel aan elkaar gelinkt kunnen worden.
Wie echter aandachtig is, kan, tijdens het moment dat de link wordt gelegd tussen de twee gebeurtenissen, al een sterk voorgevoel hebben wie de dader is. Hierdoor valt de leeslust een beetje in het water en overheerst er een gevoel van teleurstelling.

Niets is ooit van Toni Coppens heeft dus zeker een spannend verhaal met een krachtige creativiteit van de auteur. Echter zijn de meeste aspecten te overdreven en komen ze te uitvergroot over.

Reacties op: Kennismaking met Liese Meerhout

Niets is ooit - Toni Coppers
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 10,00 Bestel het e-book € 12,99