27 augustus 2016
Het boek bevat 82 korte hoofdstukken met een prettig leesbaar lettertype. De schrijfstijl is vlot en met veel oog voor detail en achtergrond informatie. Zoals de titel ons al doet vermoeden worden de eerste vijftien leven van Harry August beschreven in dit boek. Harry zelf neemt ons in elk hoofdstuk mee naar één van zijn levens, niet in een chronologische volgorde maar ik kon het goed volgen.
Omdat steeds hetzelfde leven erg saai wordt, probeert hij in elk leven iets nieuws uit. Hij vecht in de oorlog mee aan het front. Hij werkt als klusjesman op het landgoed van zijn biologische vader. Hij gaat studeren. Hij probeert in elk leven een andere religie uit. In zijn vierde leven trouwt hij met Jenny en op een dag verteld hij haar de waarheid. Jenny laat hem opnemen in een psychiatrisch ziekenhuis en daar hoort hij voor het eerst van de Cronusclub.
Harry blijkt niet de enige te zijn die steeds opnieuw wordt geboren en ze hebben zich verenigd in de Cronusclub met vestigingen over de hele wereld. De club bestaat uit Ouroboranen, Kalachakra’s en de Mnemonicus. Deze laatste groep onthoudt echt alles, elk detail hoe onbelangrijk ook nemen ze mee naar het volgende leven. De leden van de Cronusclub helpen elkaar door de moeilijke kinderjaren heen, wisselen informatie uit en geven boodschappen door aan de toekomst en nemen informatie mee terug naar het verleden. De leden mogen hun kennis naar eigen goeddunken gebruiken, wat echter niet mag is de loop van de geschiedenis veranderen. De tijdslijnen moeten intact blijven anders gaat het mis. Hoe verleidelijk het ook lijkt om Hitler, voor hij aan de macht komt, uit te schakelen, om oorlogen en misdaden te voorkomen.
Het mag niet en toch veranderd de tijdslijn. Het blijkt dat de technologische revolutie elk leven sneller lijkt te gaan met verstrekkende gevolgen. Na een lange zoektocht, ontdekt Harry wat er aan de hand is. Iemand is bezig om een kwantumspiegel te maken. Een machine die alles omvat, die alles weet en van waaruit alles ontstaat. Iemand is met behulp van kwantumfysica de technische versie van God aan het maken. De gevolgen zullen dramatisch zijn.

Mocht je helemaal opgewonden raken van kwantumfysica dan is dit boek absoluut een aanrader. Heb je net even iets minder (of zoals ik, helemaal niets) met kwantumfysica, ook dan kan ik je dit boek aanraden. Het verhaal is spannend, origineel en zeer goed geschreven. Je krijgt voldoende informatie om het verhaal goed te kunnen volgen. De korte hoofdstukken geven je de ruimte om even op adem te komen. De thema’s in dit boek zetten je aan tot nadenken, zelfs dagen nadat ik boek uit had was ik er nog mee bezig. Wat is het doel van je leven? Waardoor wordt je identiteit bepaald? Kan en mag de mens voor God spelen? Dit is een boek dat je moet lezen!

Meer recensies van