Echt iets voor tieners !

Sonja Hubregtse 08 juli 2021
Hoe het komt dat we nog zo weinig van deze auteur gehoord hebben, is een groot raadsel. Caroline Héroux schrijft namelijk bijzonder leuk voor pubers; en laat dat nu net een doelgroep zijn die nogal moeilijk te motiveren is om te gaan lezen. In Verboden toegang!, alleen voor jongens worden herkenbare situaties van tieners uit de doeken gedaan. Niet als een opsomming of belerend, maar juist vol humor! Een prettig én (voor deze groep kinderen) bijna noodzakelijk detail van deze reeks is dat het iets weg heeft van een graphic novel. Het heeft wellicht iets minder illustraties (deze zijn zeker aanwezig!), maar de speelse lay-out en het kleurgebruik zorgen ervoor dat het niet oogt als een standaard boek. Een grappig detail daarbij is dat zijn fout geschreven woorden doorgestreept zijn en je als lezer gênante dingen in zijn aantekeningenboekje zult vinden. Juist de combinatie van belevenissen en dialogen onder de personages zorgen voor een originele vertelwijze. De kenmerkende situaties in deze leeftijdscategorie worden frequent in het verhaal verwerkt. Zo komt onenigheid in vriendschap voor waarbij ook leugentjes om bestwil richting Lolo’s moeder verspreid worden. Aangezien tieners zich soms af gaan zetten tegen hun ouders, merk je als lezer duidelijk dat zijn moeder zich vreselijk opwindt. Dit zorgt voor hilarische gedeeltes in het verhaal. Verder wordt er veel geklaagd door Lolo en z’n vrienden. Hij krijgt namelijk veel huiswerk op, irriteert zich mateloos aan zijn zus en broertje die hem constant storen in zijn kamer en waar hij vaak ruzie mee heeft. Wanneer hij dan ook nog vroeg naar bed moet, is het voor hem al gauw een waardeloze dag. Hij baalt ervan dat niemand het gevoel voor humor van een puber begrijpt. Wanneer Justine in zijn klas komt, ervaart hij onzekerheden en worden zijn mijmeringen over haar in het aantekeningenboekje gezet. Soms komt hij in penibele situaties terecht, maar weet hij zich er altijd wel uit te redden. De jonge lezer zal zich hierin regelmatig herkennen. Het lachwekkendste detail in het boek is toch wel dat hij zich keer op keer afvraagt hoe het kan dat zijn moeder alles hoort en altijd plotseling tevoorschijn komt op momenten dat hij het niet verwacht of wil. Volgens hem bezit ze bovennatuurlijke krachten en daarom noemt hij haar ‘de heks’. De schrijfster weet ook precies de juiste snaar te raken met betrekking tot de woordkeuze. Ze heeft daarom met enige regelmaat uitdrukkingen in het boek gezet die de jeugd tegenwoordig gebruikt. Natuurlijk hebben ook de vrienden uit Verboden toegang!, alleen voor jongens een mobiele telefoon en Facetimen wat af. Dat is iets wat de jonge lezer zeker aanspreekt. Verder leest het boek erg vlot zonder moeilijke woorden. Het moet per slot van rekening wel lekker lezen, anders ligt het boek snel weer in de kast. Een erg belangrijk detail is wel….het is alleen voor jongens! Meisjes zijn babbelkousen, kijken erg lang in spiegels en gebruiken make-up. Daar begrijpt Lolo niets van en dat wil hij graag alleen met jongens delen (hoewel het stiekem voor meisjes erg interessant is om te weten hoe jongens reageren bij bepaalde situaties en gevoelens). Dit geweldige leesboek voor jongens over pukkels, luizen, frustratie en moeilijke toetsen geef ik 4 sterren! Meer recensies op perfecteburen.nl

Meer recensies van Sonja Hubregtse