Half hond, half agent is terug !

Sonja Hubregtse 01 juli 2020
Het vijfde deel van Dog Man ligt nu in de winkels! Wat een enig avontuur weer deze keer. Voor degenen die niet weten wie (of eigenlijk: wat) Dog Man is: hij is half hond en half agent. Een politieagent en zijn hond raakten gewond door de streken van de gemene kat Karel. De twee personages worden door een levensreddende operatie één: Dog Man.

In dit deel krijgt Dog Man bezoek van de katjesbescherming en duikt de kwaadaardige Biggie op met zijn team van slechteriken (Gekko de Aap en Broer Krokodil). Gelukkig komt Dog Man in actie! Helaas zet ook Karel alles op alles om deze boeven tegen te houden. Biggie is namelijk een oude vijand van Karel. En hij is iets heel gemeens van plan: hij wil Kleine Karel vernietigen! Dog Man en Karel zullen hun krachten moeten bundelen om Biggie tegen te houden. Maar of dat gaat lukken…? Een verhaal met veel actie, politieavonturen en ontsnappingen.

Wij vonden het hilarisch dat een (van de buitenkant gezien) relatief klein hondenhok van binnen een hondenhok wordt met een clubhuis, grootse balzaal en een enorme lange trap. Soms is iets totaal anders dan je denkt. Net als het jeugdverhaal van Karel (wat een erg leuke toevoeging is aan het verhaal) dat zich afspeelt op een onbewoond eiland of was dat toch de golfbaan?!

Deze keer zijn er nét iets meer spannende gebeurtenissen dan in de vorige boeken. Ook in dit deel verbazen we ons over de goede (en uiteraard grappige) illustraties. De goede gezichtsuitdrukkingen zijn knap gemaakt, waardoor je perfect kunt zien (nog voor je de stripwolk gelezen hebt) of een personage boos, blij of verdrietig is. We hebben flink gelachen om de flauwe grappen van Kleine Karel. Zoals bij elk Dog Man boek is ook dit boek veel te snel uit, maar dat komt echt alleen maar, omdat het zo leuk is dat je het niet weg kunt leggen.

Bijzonder aan dit boek Dog Man en de vlooienkoning is dat het stevig en dik is (leesboek formaat), waarin kleurrijke strips een verhaal vertellen. Het zijn strips met verrassende, originele tekeningen en leuke woordgrappen. Het boek is verdeeld in acht hoofdstukken, waarbij er soms in de hoofdstuktitel al min of meer verklapt wordt waar het over gaat. Hoewel we bij het laatste hoofdstuk goed moesten kijken waarom de schrijver deze titel had gekozen (evenals de titel van het boek). De schrijver heeft ervoor gekozen om een ‘handgeschreven’ lettertype te gebruiken. Dit zorgt voor een speels effect en het leest lekker. Een enkele keer kom je als lezer een moeilijk woord tegen, maar dat stoort niet bij het lezen.

De kenmerkende Omsla-no-scoop is uiteraard weer regelmatig terug te vinden in het boek. Een Omsla-no-scoop is een pagina die je snel heen en weer moet bewegen zodat de plaatjes ‘bewegen’. Ook vind je het onderdeel ‘Hoe teken ik…’ achter in het boek, waarbij je in dit deel onder andere Gekko, Biggie en Broer zelf kunt gaan tekenen. Dit wordt stap voor stap uitgelegd waardoor je als kind een personage uit het boek kunt tekenen.

Doordat er al een klein stukje is vrijgegeven van het nog niet verschenen boek Dog Man de Woef van de wildernis zijn we erg benieuwd geworden naar dit nieuwe avontuur….

Meer recensies van Sonja Hubregtse