Heerlijk verhaal !

Sonja Hubregtse 05 september 2021
De 26-jarige Maud Reuters heeft het beslist niet altijd makkelijk gehad in haar jeugd. Het gezin waarin ze opgroeide was arm en haar vader keek meer naar de fles dan naar haar om. Ze is daarom overtuigd om haar verdere leven niet in armoede door te moeten brengen. Aangezien ze geen noemenswaardige opleiding heeft, hoopt ze via haar werk in een juwelierszaak een rijke klant aan de haak te kunnen slaan.

Zakenman Chris is één van die rijke klanten en is ook nog eens aantrekkelijk! Hij bezoekt de winkel regelmatig om iets te kopen voor zijn sugar babes. Wanneer Maud hem zover krijgt om mee uit te gaan, is het snel duidelijk wat Chris betreft: no strings attached. Maar als hij haar op zijn beurt uitnodigt om mee te gaan naar Ibiza is het de vraag of Chris zich aan zijn afspraken kan houden om geen gevoelens voor haar te krijgen….

Wat heeft Aline van Wijnen weer een heerlijk verhaal geschreven! Ik heb genoten vanaf het eerste woord. Het speelt zich voornamelijk af op Ibiza (waarbij de prachtige foto op de kaft meteen de ambiance laat zien) en in Amsterdam. Dat de locaties zich afwisselen is fijn, zodat het geen eentonige omgeving is. De schrijfster schrijft gedetailleerd. Het kost geen moeite om je alles in te beelden.

Er zijn in het boek goede personages neergezet met duidelijke karaktertrekken. De personages hebben interesse in elkaar waardoor je ze beter leert kennen op een tactische, onopvallende manier. Er is gekozen voor een goede afweging in het aantal personen. De balans daartussen is prima; niet te veel, niet te weinig. Het verhaal heeft een goede afwisseling tussen de alledaagse bezigheden (van een jonge vrouw) en de belevenissen met Chris waardoor het geloofwaardig overkomt. Niemand kan immers alle dagen genieten van het prachtige Ibiza.

Een kenmerkend element van Aline van Wijnen is wel dat ze romantiek, serieuze onderwerpen en een flinke schep humor perfect kan combineren in één verhaal. Het stuk over het Russische zaken doen vond ik bijvoorbeeld erg amusant. Ik heb flink gelachen. Ook de (eerst nog verborgen) aangrijpende gebeurtenissen die zo af en toe ineens naar boven komen in het verhaal, hebben ervoor gezorgd dat mijn nieuwsgierigheid steeds ‘getriggerd’ werd en ik het boek moeilijk weg kon leggen. Gelukkig op Ibiza heeft een enkele keer wat grote, plotselinge tijdsprongen in het verhaal. Dan ben je als lezer enigszins verward aangezien je niet precies weet over welke tijdsperiode een situatie plaatsvindt, maar dat doet zeker geen afbreuk aan het geheel.

De schrijfster weet de lezer te imponeren met haar onderwerpen. Het luchtige verhaal wordt afgewisseld met serieuze zaken. Zo is het erg aangrijpend om te lezen over vader- en moederliefde en het verlaten van deze personen. Het was zeer aangrijpend om te lezen wat gay best friend Fedde allemaal had moeten doorstaan. Deze situaties zijn helaas voor vele herkenbaar en het is daarom goed om hier nogmaals bij stil te staan.

Meer recensies van Sonja Hubregtse