Hilarisch avontuur

Sonja Hubregtse 01 juli 2020
Het tweede boek in de fantastische Ontzettend-reeks..
De schrijvers van Ontzettend irritant én De Waanzinnige Boomhut hebben weer een fantastisch boek geschreven én geïllustreerd. Dat laatste is zeker van belang, aangezien de illustraties in dit boek, in mijn ogen, net zo belangrijk zijn als het verhaal zelf. Het zorgt voor een compleet plaatje!

Dit avontuurlijke verhaal gaat over Andy, die alles ontzettend stom vindt. Voor hem is het bijvoorbeeld een hele uitdaging om te kunnen plassen in de wc van een winkelcentrum. Alles en iedereen werkt hem tegen. Tevens zou hij graag geschorst worden van school (want dat is ook stom), maar door zijn nieuwsgierigheid verandert dat plotseling. En wanneer hij een race houdt in een kinderwagen, ontstaan gevaarlijke situaties. Als hij een slak van de dood probeert te redden, wordt de tuinman plotseling erg boos. Waarom is dit allemaal zo Ontzettend stom?!

Het boek is een graphic novel die er anders uit ziet dan de meeste soorten. De tekst (zonder lange zinnen) is als een ‘gewoon’ leesboek onder elkaar geplaatst, maar de illustraties (soms met tekstballonnetjes) zijn in de kantlijn geplaatst. Dit ziet er ietwat chaotisch uit, maar past helemaal bij dit boek. De zwart-wit illustraties vormen een belangrijk onderdeel van het boek en onderstrepen op hilarische wijze het verhaal. Mijn kinderen hebben hiervan genoten! Wanneer je de illustraties in de hoek van de pagina door je vingers laat gaan, zie je een leuk extraatje.
Het boek is onderverdeeld in negen situaties (hoofdstukken) waarin Andy zich enorm ergert en alles stom vindt. De hoofdstukken zijn vrij kort, waardoor je het makkelijk even weg kunt leggen. Tevens is het een voordeel dat het ‘losse’ gebeurtenissen zijn, zodat je niet de draad kwijt bent, wanneer je even niet gelezen hebt. De situaties zijn veelal herkenbaar maar dan lekker overdreven. Vermakelijke woordgrapjes (ook zeker de illustraties) en de humor zijn toch wel de kenmerken van dit boek. Uiteraard zit er, naast de grapjes, ook echt een avontuurlijk verhaal in de hoofdstukken. Net als je begint te denken dat dit wel een erg vreemde situatie is, komt er een andere wending aan het eind van het hoofdstuk. Voor kinderen die deel 1 (Ontzettend irritant) niet gelezen hebben, is dit boek ook prima te lezen. Het is qua verhaal geen vervolg op het eerste deel.

Een grappig boek vol avonturen over dringend moeten plassen, struikelen over kabels en over voedselgevechten met meer dan 100 geinige illustraties, gekke opdrachten, dilemma’s en grapjes. Of het iets voor jou is ?….. maak de test op de achterkant van het boek!

Meer recensies van Sonja Hubregtse