Fluffy alpaca's

Sonja Hubregtse 08 juli 2021
Wedden dat ik blijf is een zeer amusant feelgoodverhaal dat vanuit het ik-perspectief (Debbie) verteld wordt. De subtiele wijze waarop de lezer kennismaakt met de (veelal vrolijke) personages is goed doordacht. Door een plotselinge ontmoeting of kennismakingen worden personen geïntroduceerd. De auteur vermeldt daarbij meestal ook de uiterlijke kernmerken zodat de lezer een compleet plaatje heeft van dit personage. De karakters worden duidelijk neergezet. Zo is Rogier oprecht geïnteresseerd in Debbie’s familie en deze (sociale) karaktertrek komt herhaaldelijk terug. Zo ook bij de andere karakters. Er is een goede opbouw van (romantische) spanning waarbij met enige regelmaat de situatie zeer amusant afloopt. De verdeling van rust en ontspanning en de drukte van de verbouwing is aangenaam. De innige momenten hebben een opbouwend karakter waarbij de spanning duidelijk te voelen is. De auteur laat de hoogtepunten tactisch achterwege zodat je hierover zelf een beeld kan vormen. Tevens zijn de belevenissen van de personages niet te overweldigend aanwezig zodat er ook ruimte is voor algemene gebeurtenissen. Marijke Vos heeft ervoor gekozen dat dieren een grote rol spelen in het verhaal. Met name de fluffy alpaca’s stelen vanaf het begin je hart. Het is fijn dat het tijdsverloop van het verhaal zeer vloeiend passeert. Er zijn dus geen stukken te vinden waarin een grote tijdssprong plaatsvindt. Hierdoor beleef je het verhaal met Debbie mee en lijkt het alsof je met haar meeloopt gedurende het verhaal. Je voelt haar frustratie, radeloosheid en afkeer wanneer ze gênante situaties meemaakt en de uitgebreide omschrijving van tederheid zorgt voor een optimale beleving bij de lezers. Een goed aspect van de auteur is het verwerken van Asperger in het verhaal waarbij ook subtiel benoemd wordt wat eventuele problemen, maar ook de positieve eigenschappen kunnen zijn. Tevens kunnen lezers zich herkennen in bepaalde (opvoed)kwesties zoals het gevoel alles alleen te moeten regelen. Dit weet de schrijfster met een flinke knipoog te vertellen. Kortom hilariteit alom. Wedden dat ik blijf is een verhaal met de juiste ingrediënten. Ingewikkelde relaties, warmte in vriendschap en met dieren, verlangen en spanning tussen geliefden en dat met een flinke schep humor. Marijke Vos heeft een boek geschreven dat niet onderdoet voor de boeken van Jill Mansell. Het krijgt daarom van mij 4,5 ster! Meer recensies op perfecteburen.nl

Meer recensies van Sonja Hubregtse