Een boek wat je steeds opnieuw wil lezen

Soraya Latten 18 september 2019
Faith haar droom is een rustig leven te leiden met haar zieke broer Sam en haar verloofde Perry, maar haar dominante schoonmoeder bemoeit zich al snel met alle voorbereidingen voor de bruiloft. Als Faith op een dag naar de kerk van haar overleden moeder gaat stuit ze op een bijzonder kerkkoor en een nog bijzonderder dominee, ze besluit mee te zingen en sluit al snel hechte vriendschappen maar dan begint haar verleden haar in te halen en moet ze mensen in vertrouwen nemen, zoekt ze hulp bij haar verloofde of voelt ze zich veiliger bij Dylan, de lieve en zorgzame dominee.

“Lieve help, wat verlangde ik ernaar om veilig te zijn. En toen ik terugdacht aan het gevoel van zijn lichaam onder het mijne, even hard en stevig als de rotswand zelf, en zijn armen rond mijn bovenlichaam geslagen, vroeg ik me af hoe iemand zo veilig aan kon voelen, en tegelijkertijd zo gevaarlijk.”

Als je in dit boek begint lijkt het een heerlijke feelgood te worden waarbij Faith de bruiloft van haar dromen moet beschermen tegen haar drammerige schoonmoeder maar gaandeweg ontdek je waar dit boek echt om draait, en dat is niet de bruiloft, de verloofde of de dominee, dit boek draait om vriendschappen, om voor jezelf te leren opkomen en omgaan met problemen uit het verleden. Beth Moran heeft dit boek op zo’n wijze geschreven dat je het wordt meegesleept in het leven van Faith en je het gevoel hebt alsof je een lid van het koor bent en alles meemaakt wat deze lieve vrouwen meemaken.

“Zestien koorleden, gewapend met vuilniszakken en stofdoeken, staarden met open mond naar de gigantische berg rommel. Eerder hadden ze het misschien een beetje overdreven gevonden dat Hester een container gehuurd had, maar nu duidelijk niet meer. ‘Hoeveel tijd hebben we?’ vroeg Melody, die aan haar rubberen handschoen trok en hem terug liet schieten. ‘Achtenhalf uur, en de klok tikt’, blafte Hester”

Op veel momenten is dit boek hilarisch en zul je moeite moeten doen om niet hardop in lachen uit te barsten terwijl je het op sommige momenten niet zult drooghouden. In dit boek zit alles verwerkt zonder dat het ongeloofwaardig wordt.

De emoties die worden beschreven zijn levensecht en de vriendschappen die worden opgebouwd hartverwarmend. Veel mensen zullen zich in ieder geval in één van de personages herkennen en daarom nog intenser meeleven met hun uitdagingen en beslissingen.

“Hester staarde me even aan. ‘Je bent een overlever, Faith. Ik denk dat je voor de meeste dingen niet bang bent - niet voor tegenspoed of armoede of eenzaamheid. Maar afhankelijk moeten zijn van iemand anders? Haar je leven toevertrouwen? Durf je dat ook?’”

Beth Moran heeft ervoor gekozen om moeilijke onderwerpen niet uit de weg te gaan, zo kom je in dit boek onder andere huiselijk geweld, psychische aandoeningen en armoede als onderwerp tegen. Toch blijft dit boek een vrolijk en mooi boek die je het liefst in 1 ruk wil uitlezen. Als je de laatste bladzijde uit hebt kan het goed zijn dat je net als mij het liefst weer opnieuw wil beginnen. In mijn ogen is dit daarom ook het perfecte boek om te verfilmen zodat je dit prachtige verhaal ongegeneerd opnieuw en opnieuw en opnieuw kunt beleven.

Beth Moran woont net buiten Robin Hood country in Engeland en schreef eerder ‘Een tijd om te dansen’. Ze houdt erg van wandelen en is lid van de King Church.

Meer recensies van Soraya Latten