Een grappig boek met verschillende korte verhalen over reizen en hoe dat zomaar eens fout zou kunnen aflopen. Want reizen is niet altijd veilig, en soms gebeuren er hele grappige dingen. De verhalen worden afgewisseld door vrolijke rijmpjes, tips voor het reizen en verschillende ‘wijsheden’.

“Wat een geluk he, dat we pech onderweg hadden,’ zei ik vrolijk. Dat vond tante Samar ook. Maar toen wisten we nog niet wat er ging gebeuren.”

Deze verhalen zijn stuk voor stuk grappig om te lezen. Een duikboot die een beetje te dichtbij een groot wezen komt, vast zitten in een lege trein omdat je weer eens in slaap bent gevallen of erachter komen dat er een extra afslag zit in een spookhuis, het leven van een reiziger gaat niet over rozen en pakt soms een beetje verkeerd, maar vooral lachwekkend, uit.

“Een postduif vloog rechtstreeks naar Rome. Met ‘n ring van oom Sjaak voor Simone. Maar daar in de mist. Heeft de duif zich vergist. Dus trouwde oom Sjaak met Fione.”

De verhalen worden afwisselend, en soms samen, geschreven door Jozua en Tosca. Dit kun je goed zien door de portretten van Jozua en Tosca die boven elk verhaaltje staan, opeens is Tosca weg, het verhaal is door Jozua geschreven, of Jozua laat zijn achterhoofd zien, dit hoofdstuk schreef Tosca. Dit maakt het boek nog leuker om te lezen.

Geert Gratama heeft voor Pech onderweg leuke, simpele illustraties gemaakt die allen echt wat toevoegen aan het verhaal. Dit maakt het boek niet alleen heel leuk om te lezen maar ook om te bekijken.

Jozua Douglas en Tosca Menten besloten om voor de kinderboekenweek 2019, met het thema Reis Mee, samen een boek te schrijven onder de naam De Gouden Grijns.
Jozua schrijft normaliter voornamelijk voor uitgeverij De Fontein en Tosca voor Van Goor, voor hun boeken als duo zullen de uitgeverijen samen werken, de boeken zijn te herkennen aan het logo van De Gouden Grijns.

Reacties op: Een grappig boek!

Pech onderweg - Jozua Douglas Tosca Menten
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 13,99 Bestel het e-book € 9,99