Soraya Latten 23 oktober 2019
5 jaar na de pizzaoorlog gaat het goed met Haas, hij heeft de leiding over de succesvolle pizzeria Melodia en heeft eindelijk rust maar dan brengt zijn nieuwe bezorger Hero twee jongens mee uit een asielzoekerscentrum. Vlak daarna krijgen ze een telefoontje van Ziad, één van de jongens, hij wordt achtervolgd door een groep boze mensen. Natuurlijk nemen Hero, Haas en de rest van de Melodia medewerkers hem in bescherming maar of dat nou zo slim was. Is Ziad wel echt zo onschuldig als hij zegt?

Het heeft lang geduurd maar dit vervolg op de Pizziamaffia was zeker het wachten waard. Het verhaal wordt verteld door Hero, ook wel Slipper genoemd, en daardoor krijg je weer een hele andere kant te zien van de, nu zo rustige, Zara kleding dragende, Haas. In dit vervolg krijgen Hero, Ziad, Haas en alle andere medewerkers en vrienden van Hero te maken met problemen die we momenteel veel om ons heen zien. Zo laat Khalid het gevaar van social media zien, hoe één post uit kan groeien tot bedreigen en nog erger. En laat hij zien hoe lastig het is om als asielzoeker je plek te vinden in een nieuw land.

Khalid heeft Hero hierbij ook een mooie rol gegeven, Hero is zelf namelijk een jongen die al veel problemen heeft gehad, hij komt zelfs bij Haas terecht via reclassering en gebruikt af en toe lachgas, en hij draagt, zoals zoveel jongeren momenteel, het liefst badslippers.

“Serieus, toen ik voor het eerst zijn pizzeria binnenstapte, verwachtte ik dus een heel ander soort pizzeriabaas. Misschien had ik te veel films gecheckt, maar ik dacht meer aan zo’n dikke maffia-Italiaan. In zo’n flodderend wit hemd dus, waaruit allemaal borsthaar steekt en zo, Je weet toch, met zo’n grote, te vette, snor onder zijn dikke neus en met een schort vol meel. Maar zo zag Haas er dus helemaal niet uit! Hij was zo mager als de strijkplank van mijn moeder en speelde altijd een mooiboy en leek meer op een gladde clubeigenaar of zo. Daarom noemde ik hem dus soms grappend ook wel Zara-boy.”

Khalid heeft, zoals we van hem kennen, een fijne schrijfstijl met een vrolijke noot waardoor je dit boek makkelijk leest en mocht je hem eventueel moeten wegleggen, raad ik niet aan maar toch, dan zit je zo weer in het verhaal. Dit boek is dan niet geschreven door een jongere maar absoluut voor alle jongeren, Khalid weet als geen ander zijn boek de toon te geven van de hedendaagse jongeren. Pizzamaffie slaat door is echt een musthave voor alle Pizzamaffia en Schnitzelparadijs fans ook als je alleen maar de films/serie hebt gezien, dit boek wil je lezen!

Khalid Boudou won voor zijn debuut Schnitzelparadijs het Gouden Ezelsoor voor bestverkochte debuut en werd door dit boek in één klap beroemd. Dit boek werd verfilmd en kreeg zelfs een eigen serie. Pizzamaffia was zijn young adult debuut en ook dit boek werd verfilmd en verdiende een prijs namelijk de Jonge Jury debuutprijs.

Meer recensies van Soraya Latten