Jules krijgt een unieke kans om op een appartement in één van de mooiste gebouwen in Manhattan te passen. De regels die erbij horen vallen in het niets met het loon die ze wekelijks krijgt. Al gauw raakt ze bevriend met een andere oppasser Ingrid, die verschrikkelijke verhalen verteld over het prachtige gebouw waar ze mogen wonen. Jules geloofd dit niet tot Ingrid ‘s nachts verdwijnt, ze komt er namelijk al gauw achter dat Ingrid niet de eerste oppasser is die op mysterieuze wijze verdwijnt.

“Het gesprek is afgelopen. Leslie staat op, strijkt haar rok glad en draait een van de grote ringen om haar vingers recht. ‘Normaal gesproken zeg ik op dit moment dat je een telefoontje kunt verwachten om te horen of we geïnteresseerd zijn, maar ik zie niet in waarom ik je zou moeten laten wachten.’ Ik weet wat er gaat komen. Ik wist het vanaf het moment dat we in die vogelkooi van een lift stapten: ik ben het Bartholomewgebouw niet waardig. Mensen zoals ik, zonder ouders of werk en op een haar na dakloos, hebben hier niets te zoeken. […] ‘We zouden het fijn vinden als je hier zou willen wonen’”

Riley Sager heeft met Sluit alle deuren weer een ijzersterke thriller geschreven. Dit verhaal grijpt je zodra je de eerste bladzijde hebt gelezen en houdt je vast nog lang nadat je de laatste bladzijde hebt omgeslagen.
De schrijfstijl van Riley is beeldend en daardoor wordt een geschiedenis die door hem is verzonnen ineens heel echt, het Bartholomew zou zo een echt gebouw kunnen zijn en ook hetgeen wat zich vroeger afspeelde in dit prachtig, verzonnen gebouw is realistisch voor ieder oud gebouw. Hiermee wordt het verhaal nog echter en wordt de spanning in het boek alleen maar groter en enger.

Ook de personages zijn op bijzonder goede wijze uitgewerkt en maken dat je je aangetrokken voelt door hun. De complottheorieën vliegen je vanaf het begin van dit boek al om de oren waardoor je steeds weer denkt erachter te zijn gekomen wat er aan de hand is in dit prachtige gebouw.

“Je bent door een auto geraakt, schat,’ zegt Bernard. […] ‘Vlak voor het Bartholomew.’ Mijn ogen schieten open, deze keer vanzelf. Ik knipper tegen het felle licht van de tl-buizen die boven mijn hoofd voorbijschieten terwijl de brancard snel doorrijdt. Bernard loopt ernaast. Hij heeft een donkere huid onder een lichte verplegersjas, bruine ogen. Het zijn vriendelijke ogen, en daarom kijk ik hem smekend aan. ‘Alsjeblieft,’ smeek ik. ‘Stuur me alsjeblieft niet terug daarheen.’”

De verhaallijn is meeslepend en de spanning is vrijwel continu aanwezig waardoor het maar lastig is het boek weg te leggen. En als je dit al kunt zal het verhaal steeds op de de achtergrond blijven rondspoken. Doordat Riley wisselt tussen het Nu en het verleden krijg je steeds maar een stukje informatie waardoor het boek tot aan het laatst interessant en mysterieus blijft. Zeker een boek wat je na het uitlezen nog lang zal bijblijven. Durf jij het aan om dit mysterieuze gebouw te betreden?

Riley Sager is het pseudoniem van Todd Ritter die o.a. drie boeken in de Kate Campbell-serie schreef. Sluit alle deuren is zijn derde boek onder de naam Riley Sager. Eerder schreef hij De laatste meisjes en Mijn laatste leugen. Al zijn boeken werden bestsellers en De laatste meisjeswordt op dit moment verfilmd door Universal Pictures.

Reacties op: Spannend en meeslepend

Sluit alle deuren - Riley Sager
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99 Bestel het e-book € 6,49