Een killer van een boek

Soraya Latten 21 oktober 2019
Simon James heeft alle verloren door het giftige stof wat op de aarde is neergedaald, hij bereid zich voor op zijn laatste dag als hij, tegen zijn wil, wordt meegenomen. Hij zal in een glazen ‘kooi’ gestopt om daar samen met 1 vrouw en vele dieren, deze ramp te overleven en de wereld te herbevolken. Maar hij wil niet verder zonder zijn vrouw en zoon. De keuze is hem misschien ontnomen, zijn vechtlust heeft hij nog steeds.

“Ik open moeizaam één oog en ontdek zo dat de planken die ik zorgvuldig voor het raam had gespijkerd, genadeloos worden weggerukt door onbekenden in spierwitte overalls. Ook zij dragen dezelfde maskers die mond en neus bedekken. Dit feit alleen al bevestigt wat ik moet weten: verdomde overheidsgorilla’s. Geweldig. Daar gaat mijn laatste dag.”

Een killer van een boek, je leert in dit boek voornamelijk Simon James kennen en de rest van de karakters blijven wat oppervlakkig wat het boek juist zo mooi maakt. Simon is neergezet als een een aantrekkelijk karakter en al na een paar bladzijde ontwikkel je een band met deze bijzondere hoofdpersoon, die juist zo bijzonder is omdat hij gewoon een doorsnee man is. De intense band die hij ontwikkeld heeft met zijn beste vriend, Quinn een jonge doberman, maakt Simon nog mooier als personages. Je leeft intens mee met Simon die gewoon rustig wil sterven bij zijn vrouw en zoon, maar je wordt toch ook steeds nieuwsgieriger, want gaat Simon uiteindelijk naar de glazen kooi, en zo ja met wie dan, en hoe zal dat gaan?

“Alle herinneringen aan mijn gelukkige gezinsleven worden verwoest door indringers. Gebroken vazen liggen versplinterd op de grond. Souvenirs van voorbije vakanties worden vertrappeld door laarzen. Tussen de rommel tref ik de allerlaatste foto van mijn gelukkige gezinnetje. Hij werd twee dagen voor de wereld verging ingelijst. Het glas ligt versplinterd op de foto en vloer, wat me ongelofelijk boos maakt. Ik weet dat de scherven krassen op het papier achterlaten die ik nooit meer kan herstellen.”

De verschrikkelijke gebeurtenis die heeft plaatsgevonden in het boek Stof zet je aan tot denken, want momenteel gaat het al slecht met de wereld je kunt het nieuws niet kijken zonder over verschrikkelijke dingen te lezen. Is het boek van Joanne wel zo fictief? Of zouden sommige dingen zomaar in het echt kunnen gebeuren? Dit maakt dat dit boek niet alleen onwijs goed door het verhaal en de karakters maar ook door vragen die dit boek bij je kan oproepen.

Joanne Carlton is het engelse pseudoniem van Sandra J. Paul. Ze schreef eerder in het engels de boeken Heart-Beat (in het Nederlands vertaald als Hart-Slag) en Kill Me Again. Dust is haar derde Engelstalige boek en is dit jaar vertaald onder de naam Stof.

Meer recensies van Soraya Latten