Een actueel maar uniek boek

Soraya Latten 27 november 2019
Claire is één van de meest bekende Nederlandse influencers en heeft dankzij Thomas een bruisende carrière maar hoewel het online perfect lijkt heeft Claire het moeilijk. Ondertussen besluit Thomas na een tegenslag in te gaan op het verzoek van Joelle om een documentaire te maken over influencers, alleen weet hij niet dat Joelle de wereld van de influencers volledig op zijn kop wil zetten.

“Het was vannacht iets na tweeën toen ze haar bedlampje uitknipte, nadat ze alle posts voor de komende dagen had ingepland. Vooral de samenwerkingen kosten veel tijd, want daarvan gaan de cijfers straks naar de klanten, en alle hashtags en verwijzingen moeten goed worden gebruikt. Toen ze klaar was, kon ze niet meer.”

Wat een ijzersterke verhaal, het is eerder een spannende roman dan een thriller maar het verhaal houdt je vanaf het begin in zijn greep. De karakters zijn goed uiteengezet door Joyce en doordat ze switcht tussen hoofdpersonen krijg je bij elk personage een uniek inkijkje in zijn of haar denkwijze. Stap voor stap kom je achter de beweegreden van ieder personage maar juist doordat er tussen de personages wordt geswitcht krijg je steeds maar kleine beetjes informatie wat je steeds nieuwsgieriger maakt naar de rest.
Tussendoor vindt je hoofdstukken met DM’s (direct messages op instagram) waardoor je nieuwsgierigheid enorm geprikkelt wordt omdat het vrij lang niet duidelijk is van wie deze DM’s afkomstig zijn en waarom ze deze berichten precies schrijft.

“‘Ik wil weten wat je heeft doen beslissen om,’ ze krabt aan haar arm, ‘om te springen… of te vallen. Ik wil weten of het een ongeluk was. Ik weet dat het door dat weekend komt. Daarna was je anders. Als ik hen kan interviewen en een kijkje achter de schermen neem, kan ik erachter komen wat het was. En of het vaker gebeurt. Want stel dat andere meisjes ook…’”

Er zijn niet veel boeken met als hoofdonderwerp influencen en mede hierdoor is het boek uniek. Ondanks dat het niet een 100% thriller is voel je continu de spanning van o.a. Claire en Joelle. Dit geeft het boek een extra kick waardoor je het liefst blijft doorlezen tot de laatste bladzijde.

Volg me heeft een duister randje en zet je tot nadenken over internetgebruik en social media en welke invloed dit heeft op je leven. Joyce Spijker heeft met dit boek dus niet alleen een geweldige pageturner geschreven maar ook met lef geschreven over een onderwerp wat menig mens momenteel in de greep houdt en daarop een kritische blik op werpt.

Joyce Spijker wilde al vanaf jongs af aan schrijven en verslond alle boeken in de bibliotheek. Op haar 16e schreef ze een kort verhaal maar verloor zich daarna in het school en werk leven. In 2013 kwam dan toch eindelijk haar eerste boek Spotlight uit. Daarna bleef het weer even stil tot in 2016 haar debuutthriller In de familie uit kwam. Volg me is haar vierde boek en tweede thriller.

Meer recensies van Soraya Latten