Prachtig en intens

Soraya Latten 22 september 2020
Tijdens de tweede wereldoorlog zijn Douwe en zijn vrouw Minnie (Mien) op een geheel andere manier bezig de oorlog door te komen. Waar Douwe vecht voor vrijheid moet de Duitse Minnie vechten voor haar gezin en de vooroordelen van haar dorpsgenoten. Vlak voor het einde van de oorlog wordt Douwe verraden en vermoord door de Duitsers en moet Minnie daardoor zelfs na de oorlog blijven vechten maar dan tegen verschillende gevoelens die haar opbreken. Kan ze zichzelf ooit vergeven voor de gedachten die ze had over haar man terwijl hij nog leefde?

Waarom moet ik u tegen jou zeggen is een prachtig debuut wat je diep raakt. Het komt wat langzaam op gang waardoor je misschien geneigd bent om het boek weg te leggen maar als je hier doorheen komt neemt het boek je volledig in beslag.
Door de korte hoofdstukken leest het boek makkelijk en kom je er ook weer vlot in als je het hebt moeten wegleggen.

Het boek speelt zich voor een deel af in de oorlog en een deel nadat de oorlog is geëindigd. Karin heeft veel moeite gedaan om de situaties zo echt mogelijk te laten aanvoelen. Tijdens de oorlog voel je continue de angst die om iedereen heen hangt en toont ze ook goed de gevolgen die de oorlog had, zoals honger en de dreiging die de mensen tot het eind toe voelde. Ook het verdriet van Minnie, om het gevaar waarin haar man zich begeeft en de haat van haar dorpsgenoten is duidelijk voelbaar en maakt dat je je goed kan inleven in de karakters.
Deze duidelijke en intense emoties blijven ook in het gedeelte na de oorlog goed beschreven en maakt dat je volledig wordt opgeslokt door het boek en haast niet kan stoppen met lezen.

Karin Driegen schreef dit boek als eerbetoon aan haar grootouders. Haar opa was een verzetsstrijder en haar oma was in de jaren 20 als Duits meisje naar Nederland gekomen als dienstmeisje. Helaas werd haar opa, net als Douwe, vlak voor het einde van de oorlog gedood door de Duitsers. Ondanks dat er dus meerdere overeenkomsten zijn tussen haar grootouders en de personages in het boek is Waarom moet ik u tegen jou zeggen fictie.

Karin Driegen schreef al vanaf jongs af aan verhaaltjes. Maar besloot kunstgeschiedenis te studeren en werkte jaren als tekendocent. Ook werkte ze als redacteur bij een Engelse uitgeverij. Toen ze in 1995 met haar man en dochters verhuisde naar de zuidkust van Engeland vond ze de inspiratie om fulltime te gaan schrijven.

Meer recensies van Soraya Latten