het meisje in de trein

sportievesenne6G1 21 oktober 2019
Het meisje in de trein is me altijd aangeraden door vrienden en familie. Die beschreven het als een fantastisch, meeslepend en vooral waanzinnig spannend boek met een sterke spanningsopbouw dat de mogelijkheid heeft om zo je hele dag op te slokken. Ik ben er nu zelf achter. Na enkele dagen intensief lezen is dit mijn verdict over ‘het meisje in de trein’ van Paula Hawkins.

Het meisje in de trein is een psychologische thriller geschreven door Paula Hawkins en uitgegeven door A.W. Bruna Uitgevers in 2015. Het stond op 1 februari 2015 op de eerste plaats in The New York Times Fiction Bestsellers 2015, en dat voor 16 weken. Ook schreef Hawkins in 2017 het boek ‘In het water’. Dit boek stond eveneens op nummer 1 op de bestsellers list in 2017. Het meisje in de trein gaat over Rachel : een jonge, werkloze vrouw met een drankverslaving die elke dag de trein neemt naar haar ‘werk’. Zo rijdt ze elke dag opnieuw langs het huis van haar ex-man en voorbij het huis van zo genaamd Jason en Jess, volgens Rachel een droomkoppel. Op een avond verdwijnt Megan ( Jess volgens Rachel). De verdenking valt op Sott Hipwell, haar man. Rachel was die avond dronken aan het rondzwerven kort bij haar oude huis. Ze had een black-out maar is vastberaden om haar herinneringen terug te halen zodat ze de plotse verdwijning van Megan kan oplossen en de dader kan worden gevat.

Het boek is een thriller met als hoofthema’s: misdaad/moord en liefde/overspel. Desalniettemin zijn er ook een paar belangrijke neventhema’s bv. Verslaving. Het verhaal wordt altijd verteld door een ik-verteller die in de huid kruipt van de verschillende personages die per hoofdstukje. Zo begint het eerste deel van het verhaal vanuit het standpunt van Rachel om dan een flashback te maken en over te schakelen naar Anna. In het begin maakt dit het bijzonder moeilijk om het verhaal goed te kunnen volgen ondanks dat er in elke witruimte staat aangegeven of er een nieuwe dag begint of dat het verhaal zich s’ochtends , s’middags of s’avonds afspeeld. Naarmate het verhaal zich verder ontplooit krijg je meer inzicht in de levens van de verschillende personages en hun onderlinge verhoudingen. Zo had ik bijvoorbeeld pas laat door dat Jason en Jess eigenlijk Scott en Megan waren. Deze bijzondere manier van vertellen sprak me sterk aan en moedigde me aan om toch door te blijven lezen ondanks dat ik niet graag fictie lees. De oorzaak hiervan was dat het verhaal heel suggestief was en telkens opnieuw veel vragen opriep, die pas later beantwoordt werden.

Ondanks dat ik liever non-fictie lees snap ik volledig de overtuiging waarmee verschillende mensen me dit boek warm aanbevolen. Ik heb echt van het boek genoten. Ik vind daarom ook dat het zijn plek op de bestsellerslijst dubbel en dik heeft verdient. De geweldige opbouw en creatieve schrijfwijze zijn echt de grootste troeven van dit boek. Bovendien had ik geen idee wie de persoon achter de verdwijning van Megan was tot de dader zelf een gedetailleerde bekentenis aflegde. De schrijfster speelt met verschillende motieven om zo telkens de aandacht richting een andere ‘slechterik’ te sturen. Terwijl ze dit doet slaagt ze erin om nooit de aandacht te vestigen op de werkelijke dader. Dit vind ik onwaarschijnlijk knap gedaan. Als laatste nog de sterke beschrijvingen van de gevoelens van de personages. Ze vertelt het zo dat het je echt het gevoel geeft dat je hetzelfde doormaakt als de personages in het boek. Bv. Het ongeloof bij Scott dat zijn vrouw echt weg is, wordt in het boek geweldig verwoord. Dit zorgt voor een sterke betrokkenheid in het verhaal.
Het meisje in de trein heeft mij van begin tot einde geboeid en het zal nog lang in mijn hoofd spelen wanneer ik een andere thriller lees. De goede opbouw en meeslepend verhaal maken het samen met de overtuigende ik-verteller een echte aanrader. Een topper boordevol spanning en verrassingen die zeker de moeite waard is.