De Grijze Jager

Survalio 09 juli 2019
Jaren heb ik het enthousiasme rondom de Grijze Jager serie volledig genegeerd. Mogelijk was ik te koppig om mee te gaan in de 'hype', maar een waarschijnlijker reden is dat ik mezelf er gewoon nooit echt toe heb gezet. Nu ik laatst het boek op de kop kon tikken, begon ik er vol vertrouwen aan en heb ik hem in een zit uit weten te lezen.

Na vijf uur begreep ik precies waarom mensen er zo opgewonden over waren. Inhoudelijk is het zeer sterk. Het is op een interessante manier geschreven en de schrijver maakt ieder karakter volstrekt menselijk, waar ik persoonlijk erg van kan genieten. Vooral de verschillen tussen Halt en Will zijn erg goed en interessant uitgewerkt. Will ziet Halt al snel als een vriend, wat ook duidelijk te zien is aan de manier waarop hij hem aanspreekt. Daarnaast blijkt uit de handelingen van de verschillende mensen duidelijk hoe anderen hen zien en hoe zij zichzelf zien.

Naast de ontwikkelingen van de verschillende hoofdpersonen is er nog de omgeving waar het verhaal zich afspeelt. Hoewel het boek niet veel details bevat over de landschappen, geeft het je precies genoeg om je bij wijze van spreken naast de hoofdpersoon te laten rijden door een rustig woud.

Het enige wat me ietwat tegenstond, en wat ook meteen is dat ik het 4 sterren geef, is het feit dat het einde vrij voorspelbaar was vanaf +- bladzijde honderd.

Mocht je net als ik het lezen van de serie uitgesteld hebben, raad ik je aan gewoon te gaan lezen. Zodra je eenmaal begonnen bent, leg je het boek niet meer weg. Een echte aanrader dus!