Het einde is zoals het moet zijn

Susanne Koster 15 oktober 2019
Alle dingen zijn schitterend
Nog nooi las ik iets van Alex Boogers, met schaamte beken ik dat ik zelfs nog nooit van hem gehoord had, maar dat is na het lezen van “Alle dingen zijn schitterend” voorgoed veranderd.
Wat een indrukwekkend boek! Vanaf de eerste pagina tot en met de laatste heeft Alex Boogers me geboeid. Zijn karakters staan als een huis en dan heb ik het niet alleen over de drie mannen waar het allemaal om draait; Remy, Arthur en Paul volwassenen mannen en vaders die, haast bij toeval, met elkaar te maken krijgen op een cruciaal moment in hun leven. Het knappe aan deze roman vind ik dat het perspectief elke keer vanuit verschillende personages wordt beschreven, waardoor je als lezer heel dicht op dat personage zit. Voor mij had het bij de drie hoofdkarakters mogen blijven, maar Alex Boogers kiest niet voor de makkelijkste weg en laat ook alle personages die met de mannen te maken hebben aan het woord. In eerste instantie vond ik dat een beetje verwarrend, maar later vond ik het van grote toegevoegde waarde, het kwam de geloofwaardigheid van de karakters alleen maar ten goede.
Zonder iets van het schitterende verhaal prijs te geven (daarvoor is het echt te mooi, ga het lezen!!) kan ik wel zeggen dat ook het einde is zoals het moet zijn. Op een andere manier had het niet gekund.
Deze manier bracht tranen in mijn ogen, maar het moest zo zijn.

Meer recensies van Susanne Koster