Recensie Dance or Die – Chinouk Thijssen
Het einde van India’s dansopleiding is in zicht. Nog één jaartje en dan mag ze misschien auditie doen voor Het Nationale Ballet. Maar toch is ze er niet gerust op, want via de groepschat Truth or Dance blijft een levensgevaarlijke stalker haar en haar vriendinnen lastigvallen. En iets zegt haar dat diegene dit schooljaar pas echt zal toeslaan. India is geboren om te dansen, maar is ze ook bereid ervoor te sterven?
Het derde boek in de Truth or Dance trilogie is in september jl. uitgekomen en zal eindelijk antwoord geven op de vraag wie er achter de geheime groepchat zit.
In de eerste twee delen, Truth or Dance en Break a leg hebben we al kennis gemaakt met India en haar hartsvriendinnen, Zoë, Nikki en Lisa. De meisjes kennen elkaar al vanaf de middelbare school waar ze allemaal hun diploma hebben behaald. India, Zoë en Lisa zijn toegelaten tot het conservatorium, Nikki jammer genoeg niet. Zij volgt nu een opleiding tot dansdocente. Ondanks dat zij de rest van de meisjes overdag niet meer ziet, blijft de hechte vriendschap bestaan.
Ook in dit derde deel laat Truth or Dance van zich horen. En hoe! De stalker lijkt meer mensen te betrekken bij de vaak levensgevaarlijke opdrachten die de meiden (en niet alleen de meiden!) moeten uitvoeren om te overleven. Vaak schokkende gebeurtenissen houden jou als lezer aan het boek gekluisterd want ermee stoppen om iets onbenulligs als slapen te gaan doen, is geen optie meer. De kwaadaardigheid van Truth or Dance neemt keer op keer in hevigheid toe en daarmee ook de spanning. Chinouk Thijssen weet daarnaast een geheel nieuwe betekenis te geven aan de uitdrukking “kill your darlings”!
Bij de laatste hoofdstukken denk je als lezer te weten hoe het zit, maar dan krijgt de nieuwe huisgenoot, (een doodenge zwarte kat) opeens ook een flink aanwezige rol. De kat hoort inmiddels bij een van de meisjes, maar waarom zou zij de stalker zijn?
Dance or Die is een geweldige afsluiter van een heel spannende young adult trilogie waarin de duistere kant van de balletwereld en van vriendschap en liefde over het voetlicht worden gebracht. Chinouk Thijssen weet de serie te beëindigen met een geweldige ontknoping die je als lezer niet ziet aankomen, een einde dat niettemin realistisch is en fantastisch bedacht!
Kortom: buitengewoon spannende serie die de lezer tot aan de laatste letter aan het verhaal weet te kluisteren!

Reacties op: Geweldige afsluiter!

Dance or Die - Chinouk Thijssen