Hazel en Augustus (Gus) ontmoeten elkaar in een praatgroep voor jongeren met kanker die wekelijks samenkomen in het Letterlijke Hart van Jezus.
Hazel is terminaal ziek, krijgt een experimenteel medicijn om haar leven te verlengen en houdt zichzelf daarnaast dag en nacht staande met toegediende zuurstof. Augustus is net schoon verklaard van botkanker. Hij heeft daarvoor wel een been moeten inleveren.
Dit weerhoudt de twee jonge mensen er niet van zich tot elkaar aangetrokken te voelen.
Hazel houdt echter afstand. Ze is er zeker van dat ze een granaat is die elk moment kan ontploffen. Als ze dan met Augustus zou gaan, zou ze hem beschadigen. Niet dat het afstandhouden helpt, de aantrekkingskracht tot elkaar is overweldigend en ze geeft er uiteindelijk toch aan toe.
Hazel vertelt Augustus over haar lievelingsboek (“Een vorstelijke beproeving” van Peter van Houten) dat midden in een zin eindigt waardoor zij als lezer is achtergebleven met allerlei vragen. Augustus leest het boek en neemt contact op met de schrijver die in Amsterdam woont. Uiteindelijk vertrekken Hazel, haar moeder en Augustus naar Amsterdam voor een ontmoeting met de schrijver. De schrijver lijkt in niets op wat zij zich van hem hadden voorgesteld. Dan gebeurt er iets wat ze beiden niet hebben zien aankomen.

John Green heeft een boek geschreven dat niet alleen jeugd zal raken, maar ook volwassenen. Natuurlijk, het gaat over kanker en vanaf het begin weet je dat Hazel terminaal ziek is. En toch is het een ongelooflijk prachtig boek. Waarin Hazel en Augustus (en hun vriend Isaac) behoorlijk ontwikkeld zijn voor hun leeftijd en daardoor over de vele aspecten van kanker kunnen praten in gesprekken vol kleine pareltjes en vooral vol humor.
De scheidslijn tussen huilen en lachen komt vaak angstwekkend dichtbij zonder dat de schrijver zich beroept op goedkoop sentiment. En dat is de kracht van John Green. Bij een dergelijk zwaar onderwerp had het verhaal gemakkelijk kunnen verzanden in een tranenparadijs, maar John Green weet als een ware evenwichtskunstenaar te balanceren op de randen van wat net is toegestaan en wat net niet.
“Een weeffout in onze sterren is” een boek dat je laat lachen en huilen, maar dat je tegelijkertijd dankbaar stemt. Omdat je leeft.

Reacties op: Dankbaar dat je leeft

Een weeffout in onze sterren - John Green
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 16,99 Bestel het e-book € 8,99