Prachtig, prachtig, prachtig! Ik moet bekennen dat ik deze schrijfster niet kende. Na dit ontroerende, poëtische verhaal van Griet te hebben gelezen wil ik meteen haar eerste boek, ´Vele hemels boven de zevende´ lezen.
Kom hier dat ik u kus gaat in drie episodes over het leven van Mona. Haar leven als kind, een periode waarin haar moeder komt te overlijden en vrij snel wordt vervangen door een jonge stiefmoeder. Deel 2 beschrijft het leven van Mona als vierentwintigjarige. Hoe moet ze om gaan met de liefde voor familie, vrienden en haar geliefde. Het derde en laatste deel beschrijft haar als vijfendertigjarige waarin ze geconfronteerd wordt met de ziekte en het overlijden van haar vader. Een vader met wie ze ondanks alles een bijzondere band heeft.

De schrijfster laat ons zien dat de voorzienigheid of het noodlot je soms veroordeeld tot een familie die je zelf niet hebt gekozen, maar waartegen je niets kunt ondernemen. Je moet er op de een of andere manier mee zien te leven. Mona leert al snel hoe de goede vrede binnen het gezin nog enigszins bewaard kan worden, meestal ten koste van haar eigen gevoel.
Wanneer ze volwassen is voel je mee met haar worsteling tegen haar onzekerheid, (Ben ik geworden wie ik ben of ben ik wie anderen willen dat ik ben?) angsten en twijfel, verpakt in altijd maar aardig zijn, geduld hebben en zich vastklampen aan een relatie waarin ze niet gelukkig is.

Griet op de Beeck weet vooral de emotionele verwaarlozing van een kind in deel 1 én de uiteindelijke groei en moed van Mona in deel 3 ontroerend en realistisch neer te zetten.
Kortom: Prachtig boek!

Reacties op: Prachtig!

Kom hier dat ik u kus - Griet Op de Beeck
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 12,99 Bestel het e-book € 7,99