Wanneer komt deel 2?

Susanne Koster 15 oktober 2019
Alvorens het verhaal te beginnen, laat de auteur ons eerst kennismaken met wat begrippen uit de balletwereld en voor de niet-dansers onder ons is dat reuze handig.
Maar dan start Truth or Dance echt. De proloog waarmee het verhaal opent is spannend, eng en zet meteen de toon. Daarna springt het verhaal naar 3 jaar eerder en vanuit het perspectief van India maken we kennis met een vriendinnengroep die allemaal op de Ballet Academie zitten. Alle meisjes willen hierna graag naar het HBO omdat ze beroepsdansers willen worden, liefst bij een groot gezelschap. Tegelijkertijd weten ze wel dat zo’n toekomst niet voor iedereen is weggelegd. Iedereen verwacht echter dat India het zal gaan maken, ze is de beste uit hun jaar. Raven is ook een meisje dat heel talentvol is, maar door haar vervelende opmerkingen en gedrag is ze niet populair en het lijkt erop dat zij dat afreageert op India.
Chinouk Thijssen introduceert de dagelijkse bezigheden op een balletschool, de thuissituatie en de karakters van de meisjes precies voldoende. Als lezer blijf je geboeid en vraag je jezelf van alles af. Maar dan worden de meisjes toegevoegd aan een geheimzinnige chatgroep waarvan ze in eerste instantie nog denken te weten door wie die groep is aangemaakt. Tot ze de eerste bizarre opdrachten krijgen. Opdrachten die ze móéten uitvoeren, want anders…
Vanaf dat moment sluipt de spanning op kousenvoeten het verhaal binnen. Als lezer voel je je eerst wat ongemakkelijk en in de war. Je denkt te weten wie de chat heeft aangemaakt, maar dan zet Chinouk Thijssen je weer op het andere been. De verwarring neemt toe, tot die op een gegeven moment plaatsmaakt voor duimendik kippenvel. Knap hoe de auteur een raadselachtige duisternis weet te creëren in dit verhaal. De spanningsboog wordt tergend langzaam opgerekt, eng wordt steeds angstaanjagender, zeker ook door de afwisseling met “gewone” situaties. Zo af en toe denk je te weten hoe het zit. En zit je ernaast. Het boek wegleggen is absoluut geen optie.
Truth or dance is een veelbelovende Young Adult thriller die door de folterend langzaam opgevoerde spanning jou als lezer met allerlei vragen achterlaat.
Dus Chinouk Thijssen: WANNEER KOMT DEEL 2?

Meer recensies van Susanne Koster