Wat zou jij doen?

sven (JustBooks) 14 oktober 2019
Een heel gewoon gezin werd geschreven door Mattias Edvardsson. Edvardsson is in het dagelijkse leven docent aan de middelbare school en schrijft naast romans ook young adult boeken. Een heel gewoon gezin is zijn doorbraak in Zweden. Het verhaal kwam tot stand toen hij op een avond in zijn bed lag te dromen over de toekomst van zijn dochters. Wat als…..
Verhaal
Het verhaal speelt zich af in Lund in Zweden. Het verhaal gaat over Adam, Ulrika en dochter Stella. Een heel gewoon gezin tot Stella word opgepakt wegens moord. Vader en moeder gaan elk op hun eigen manier om met deze zaak. Heeft ze het gedaan of niet blijkt de vraag te zijn.
Plot
Het boek kan in drie delen verdeeld worden. In deel 1 vertoeven we in het hoofd van Adam, de vader. Deel 2 zitten we in het hoofd van Ulrika,de moeder en deel 3 vertoeven we in het hoofd van Stella. Zo bekijken we de hele zaak vanuit het oogpunt van 3verschillende personages. De drie delen worden elke keer in de Ik vorm beschreven.
Er word hier en daar gebruik gemaakt van een mate van beeldspraak om gevoelens duidelijk te maken.
De schrijfstijl is zeer vlot. De manier waarop word afgewisseld tussen het heden en het verleden is ideaal voor dit verhaal. Het zorgt voor een zekere leesflow in het verhaal die de lezer verteld over het opgroeien van Stella. Is ze wel zo onschuldig als ze beweren dat ze is.
Personages
We leren door de ik-vorm de personages echt wel kennen vanuit hun eigen hoofd. De hoofdpersonages zijn Adam, Ulrika en Stella.
We leren hoe ze omgaan met de situatie ,elk op zijn manier ,maar ook hoe ze in het leven staan. Adam die de waarheid wil achterhalen, Ulrika die haar dochter beschermt en Stella die moet omgaan met alles wat gebeurd is. Deze drie karakters zijn het meeste uitgewerkt van allemaal , de andere zijn iets minder maar toch nog genoeg om ze ietwat te leren kennen.
Slot
Op het einde van het verhaal weet je als lezer nog altijd niet wat er nu exact gebeurd is en of Stella het nu gedaan heeft of niet. De epiloog die na het einde van het verhaal nog in het boek zit maakt daar komaf mee. Dan word alles duidelijk.
Conclusie
Een pracht van een boek die je maar niet wilt aan de kant leggen. Een verhaal die de gruwel moet zijn van elke ouder. Hierdoor leef je als lezer mee met al de personages in hun zoektocht naar de waarheid.

Meer recensies van sven (JustBooks)