Mannelijke lezer

sven (JustBooks) 18 augustus 2019
Santa Montefiore is vooral gekend onder de vrouwelijke lezers, maar hier volgt de recensie van een mannelijke lezer.
Verhaal
Het verhaal speelt zich af in het Argentinië van de jaren 60 tot het jaar 1997. Een Argentinië die op een manier verteld word dat je zin krijgt om persoonlijk het land te gaan verkennen. Niet enkel het de schoonheid van het land word in woorden omgezet , maar ook de manier van leven word gedetailleerd weergegeven.
Plot
De manier van opbouw is subliem. Ook word er niet geschuwd om ietwat zwaardere thema’s te verwerken in het boek. Deze thema’s worden op zo’n manier verteld dat ze toch regelmatig aan de ribben blijven plakken.
Er zit romantiek en liefde in dit boek , maar niet in zodanige mate dat het een puur liefdesromannetje word. Het zit mooi verweven in de rest van de gebeurtenissen
Wat ook extra toebrengt in de beleving van het verhaal is dat er nu en dan tussen Sofia en de jongere versie van haar moeder Anna gewisseld word. Zo leer je perfect begrijpen waarom Anna op een bepaalde manier reageert op Sofia en hoe deze door het leven stapt.
Personages
In het begin van het verhaal leren we een deel van de personages kennen als kleine kinderen die dan doorheen het boek opgroeien tot volwassen mensen. Alle personages zijn prachtig omkaderd waardoor er voor het hoofdpersonage Sofia medeleven gevoeld word in wat er allemaal in haar leven gebeurd.
Er zijn veel personages maar het is zeer gemakkelijk om ze allemaal uit elkaar te houden. Elk apart hebben ze hun eigen karakters en word er ook mooi weergegeven hoe ze leven en hoe ze in het leven staan.
Slot
Het slot is al het ware het sluiten van een circel die dan op het laatste moment toch niet helemaal gesloten kan worden. Het slot bevat enkele scenes die emotioneel naar de keel grijpen en waardoor dat de iets gevoelige lezer onder ons wel een traantje zou durven laten.
Conclusie
Een prachtig verhaal die zich afspeelt in een perfect omschreven Argentinië van de jaren 60 en zo tot het jaar 1997 loopt. Diep uitgewerkte personages waarmee je een band kan opbouwen.
Sante Montefiore weet hoe ze de lezer moet meesleuren in het verhaal waardoor hij/zij hoopt dat het boek nooit eindigt.

Meer recensies van sven (JustBooks)