Verdronken in omvangrijke historie met vele personages en gebeurtenissen

Sylvia ten Hove 05 juli 2020
Hilary Mantel won met Wolf Hall de Man Booker prize en het boek werd door vele recensenten bejubeld. Haar roman speelt zich af in de zestiende eeuw van Engeland, in de tijd van Henry VIII. De hoofdpersoon is Thomas Cromwell, een historische figuur die als eenvoudige zoon van een smid zich ontwikkelt tot de rechterhand van Henry VIII. Thomas Cromwell wordt in andere werken vaak als de slechterik neergezet. In Wolf Hall krijgen we als lezer het verhaal mee vanuit het perspectief van Cromwell waardoor hij menselijker wordt en je als lezer de man gaat waarderen. Toch had de ‘slechterik’ voor mij ook wel wat meer belicht mogen worden.

Het personage van Cromwell ging voor mij niet echt leven ook al zitten we in zijn hoofd als we het verhaal lezen. Hij bleef wat afstandelijk en zonder echte gevoelens en emoties. Ook andere personages raken me niet echt. De vele personages en de gebeurtenissen maken dat het verhaal een opsomming van feiten maakt, een soort geschiedenisles terwijl ik gehoopt had meer mee te kunnen leven met de personages en me door het verhaal had kunnen laten meeslepen.

De lijst met personages achterin het boek is erg handig. Ik heb regelmatig hier kunnen spieken wie wie ook alweer was want het boek zit vol met hertogen, kardinalen, kanselieren, aartsbisschoppen, juristen, geleerden, graven en pauselijke gezanten. Af en toe zag ik door de bomen het bos niet meer. Kennis van de hiërarchie binnen de Rooms-katholieke kerk is zeer van toegevoegde waarde voor dit boek.

Mantel schrijft mooie zinnen en beschrijft veel mooie details zoals beschrijvingen van kleding, kleuren en stoffen. Helaas gebruikt ze ook vaak het afstandelijke ‘hij’, waarmee ze Cromwell bedoelt (het duurde even voordat ik dat doorhad). De humor ontbreekt zeker niet in Wolf Hall en is soms overduidelijk en soms heel subtiel aanwezig.

Mantel heeft ongetwijfeld een gedegen roman neergezet, maar door de vele personages en gebeurtenissen raakte ik het overzicht kwijt. De Hebban leesclub heeft door de reacties van medelezers op de leesclubvragen wel meer begrip en waardering opgeleverd waardoor ik dit boek toch waardeer met drie sterren.

Meer recensies van Sylvia ten Hove