Totale Steampunk (met een hart)

18 oktober 2019
Eekhaut laat zich niet door de limieten van genres beperken: hij schrijft even makkelijk misdaadboeken die de hedendaagse problematiek bespreken ('Absint', 'De Schuld van Roseboom'...) als avontuurlijke fantasy (de 'Stappers' boeken), als psychologische romans ('Q'). In dit boek belanden we in een wereld die kwalijke vormen van magie combineert met steampunk, en het geheel doet denken aan bepaalde boeken van Jeff Vandermeer ('Finch'). Een mechanische bediende van een oude geleerde man raakt haar hart en misschien ook haar ziel kwijt, in een poging om menselijk te worden. Het staat allemaal symbool voor onze pogingen om De Ander te begrijpen en een plaats te geven -- een boek dus dat in deze tijden van immigratie en racisme op het juiste moment komt.

Meer recensies van