Voor niets gaat de zon op

16 januari 2018
Een groep jongeren krijgt via de e-mail een uitnodiging om deel te nemen aan een nieuw sociaal netwerk. Ze mogen zeggen wat ze nodig hebben en na het vervullen van een opdracht wordt hun wens vervuld. In het begin is het nog makkelijk, ze hoeven alleen maar zes anderen uit te nodigen zich bij Nodig aan te sluiten. Maar al snel worden de opdrachten luguber, gewelddadiger en niet meer zo onschuldig als in het begin. Je bent er bij betrokken en de bedenkers achter Nodig hebben je in de greep. Werk je niet meer mee, dan heb je een probleem.

Dit is de eerste keer dat ik een boek las waarin zoveel karakters voorkomen dat het verwarrend lijkt te worden. Niets is minder waar. Door deze stijl van schrijven wordt je telkens in een soort cliffhanger gebracht. Ieder hoofdstuk gaat weer over iemand anders, zo wordt langzaam aan naar de plot van het verhaal toegewerkt. Een thriller voor jongeren die het ook goed zal doen bij de iets oudere lezers. Wel vind ik het soms wat voorspelbaar en is eigenlijk al duidelijk wat er staat te gebeuren en wie er achter een bepaalde actie zit. Maar dat heeft niets van het leesplezier afgedaan.

Hoewel dit om een fictief verhaal gaat, is de boodschap zo duidelijk als wat. Pas op met wat je op de social media deelt. Eenmaal geplaatste content blijkt in dit boek eigendom te worden en te blijven van NODIG. Als je kijkt naar het gebruik van de huidige social media, is dat eigenlijk niet precies het zelfde? Scherm alles goed af, zodat niemand er zomaar mee aan de haal kan gaan zonder jouw medeweten. En weet waar je toestemming voor geeft. Lees dus altijd goed de privacy voorwaarden.

Eindconclusie:

Dit boek zou verplichte kost voor de leeslijst van middelbare scholieren moeten zijn. Een thriller met een hele duidelijke boodschap, zonder al te belerend over te komen. Het krijgt van mij drie sterren. Waarom krijgt het niet de volle vijf sterren? Het was voor mij van begin af aan al duidelijk wie er achter het netwerk zit en ook al waarom. Als dat wat minder duidelijk was geweest en ik als lezer wat meer moeite moest doen om achter de waarheid te komen, dan had het vier sterren gekregen.

Wat ik nog mis aan het boek is een hoofdstuk over de nasleep van alles. Hoe gaat het verder met de karakters, en wat doet justitie verder? Nu mag je als lezer zelf die conclusies gaan trekken. Voor mij is het verhaal dus niet helemaal af.

Meer recensies van