Kate is een alleenstaande moeder die samen met haar 7 jarige zoon Christopher ontsnapt is aan een gewelddadige relatie met haar ex vriend Jerry. Kate wil zo ver mogelijk van hem vandaan zijn en vlucht daarom naar een afgelegen dorpje genaamd Mill Grove. Hier hoopt Kate dat ze rust kan vinden. Ze hebben bijna geen geld en Kate heeft veel openstaande rekeningen die nog betaald moeten worden. Wat betekend dat ze op dit moment ook geen huis kunnen kopen, en hierdoor in een hotel belanden voor een tijdje. Kate is op zoek naar een baan en krijgt uiteindelijk een baan aangeboden in het verzorgingstehuis. Al snel voelt ze zich veilig in het kleine dorp.

Tot op een dag Christopher wordt aangetrokken door het bos, een stem verteld hem dat hij het bos in moet gaan en hierna wordt hij voor 6 dagen vermist. Niemand weet waar hij is. Totdat hij opeens midden in de nacht aan de rand van het bos staat. Christopher zegt dat hij niet weet waar hij was en dat hij door ‘de aardige man’ is geholpen om uit het bos te komen. Kate is allang blij dat Christopher terug is en het lijkt allemaal goed te komen. Christopher die voor zijn verdwijning moeite had met lezen en cijfers, blijkt nu opeens een slimme jongen te zijn. Kate wint de loterij en koopt een huis en Christopher krijgt vrienden.

Christopher krijgt steeds meer de drang om naar het bos te gaan, hij voelt zich aangetrokken tot deze plek en hij weet niet waarom. De aardige man verschijnt en al snel gaan dingen de verkeerde kant op. De aardige man verteld aan Christopher dat hij voor kerst een boomhut moet bouwen. Anders gaan ze met kerst allemaal dood. De boomhut moet worden gebouwd in het bos, op een open plek waar maar 1 boom staat. De drang om de boomhut af te bouwen wordt groter en al snel heeft hij de hulp nodig van zijn vrienden. Wat er tijdens de verdwijning is gebeurd weten we niet, maar het heeft iets met Christopher gedaan.

Het verhaal begint met het perspectief van David Olsen en het trekt direct je aandacht. 50 jaar geleden is David Olsen verdwenen en niemand weet waar hij is gebleven. Ook hij moest een boomhut maken. Wat is er uiteindelijk met hem gebeurd?

Bij het lezen van de eerste hoofdstuk raak je al snel in de war. De schrijfstijl is vaag maar dit maakt het juist weer uniek. Ook gaat het verhaal alle kanten op, ook juist door alle verschillende perspectieven waar je over leest. Er gebeurd veel in het boek, en soms wel iets té veel.

De eerste helft van het boek heeft veel onduidelijkheden, wat gebeurd er met Christopher, wie is de aardige man, wat is de denkbeeldige wereld. In de tweede helft van het boek kom je steeds meer dingen te ontdekken en gaat de spanning meer omhoog. Het heeft ook flink een aantal ‘enge’ stukjes, wat het verhaal spannender maakt. Er zitten ook een aantal plot twist in die je zeker niet zult zien aankomen.

Het boek is omschreven als een thriller, maar zelf zou ik het omschrijven als een psychologische thriller met een duistere fantasie en met horror elementen er door heen.

In dit boek komen verschillende thema’s aan bod namelijk; misbruik, geweld, zelfmoord, mishandeling en psychiatrie. Mocht je hier niet graag over lezen, dan zou ik dit boek laten liggen. Er wordt namelijk veel over deze thema’s gesproken.  Ook komt het thema liefde en geloof veel er in voor.

Het eerste wat mij opviel is dat Christopher een 7 jarige jongen is. De eerste paar hoofdstukken zijn wat kinderlijk geschreven, zoals het hoort bij een 7 jarige jongen. Maar na een paar hoofdstukken wordt zijn perspectief meer in een volwassen schrijfstijl geschreven en af en toe had ik het gevoel dat ik een perspectief las van iemand van 16 jaar of ouder. Christopher heeft veel dingen mee gemaakt, waardoor hij natuurlijk sneller volwassener is dan andere kinderen van zijn leeftijd, maar dit vond ik wel erg overdreven om een perspectief van een 7 jarig jongetje zo volwassen te omschrijven. Hier begon ik mij ook steeds meer aan te storen.

Er gebeuren veel dingen, er zijn veel perspectieven aanwezig die ook een belangrijke rol spelen in het verhaal. Het enige perspectief wat wel weg kon worden gelaten was het perspectief van Jerry, de ex van Kate. Dit vond ik meer opvulling en had niet een belangrijke rol in het verhaal.
Het is een dik boek van 768 pagina’s en toch zijn er een aantal dingen waar geen duidelijkheid op is. En dit vind ik erg jammer. Zelf vind ik dat het einde is snel is afgeschreven en er zijn een aantal dingen omschreven in het einde, wat in mijn ogen, niet helemaal klopt met wat er in de voorgaande hoofdstukken zijn verteld.

Ik heb dit boek met plezier gelezen, en als je zin hebt in een duistere fantasie met horror elementen dan raad ik je zeker dit boek aan.

Reacties op: Donkere fantasie

De denkbeeldige vriend - Stephen Chbosky