Spannend

thebooksofwonder 23 januari 2020
Het bloemenmeisje gaat over Nina Fleurie die in 1988 is gevonden in de Franse Pyreneeën bij het lijk van haar moeder. Nina is een verwilderde tiener en is tijdens haar opvoeding niet in contact geweest met andere mensen dan haar moeder. De moord op haar moeder is ook nooit opgelost en Nina kan zich niets meer herinneren van die dag. Nina is op dat moment veertien en wordt naar een psychiatrische kliniek gebracht, waar ze wordt behandeld en leert om gaan met mensen. Nina en haar moeder hebben namelijk afgezonderd geleefd en Nina heeft nooit iemand anders om zich heen gehad dan alleen haar moeder.

In 1990 wordt Nina geadopteerd door Cigi, die niet alleen haar pleegmoeder wordt maar ook een goede vriendin.

Tijdens het wonen met haar moeder heeft Nina over verschillende kruiden leren kennen. Dertig jaar later heeft Nina geneesmiddelen ontwikkelt op basis van kruiden. Met trotst opent ze haar tweede winkel en tijdens deze opening verschijnt er opeens een vrouw die wel erg veel op Nina lijkt. De vrouw schijnt haar tweelingzus Thea te zijn.

Thea weet sinds kort dat ze is geadopteerd en is daarom gaan zoeken naar haar echte moeder. Hierbij is ze terecht gekomen bij Nina. Omdat Thea niks weet over haar biologische moeder en erg nieuwsgierig is over het verleden, stelt Thea enorm veel vragen. Maar Nina wil graag die dingen vergeten omdat ze nare herinneringen krijgt van de tijd samen met haar moeder. Maar Thea blijft door vragen en aandringen en wil dat de zaak van hun moeder moeten worden heropend. Uiteindelijk stemt Nina hier mee in.

Hoe meer Nina en Thea onderzoek doen naar hun verleden, hoe meer ze er achter komt dat er veel dingen worden verzwegen en dat er iets niet klopt. Dan blijkt ook nog eens dat de documenten over de moord van haar moeder verdwenen zijn. En dan verdwijnt Thea. Al snel ontdekt Nina dat Thea een aantal dingen had ontdekt over hun moeder en een afspraak had staan met iemand. Heeft dit iets te maken met de verdwijning van Thea?

Het verhaal speelt zich af in 15 dagen waar ontzettend veel in gebeurd. Alle gebeurtenissen zijn uitvoerig beschreven, de opbouw van het verhaal is fijn uitgewerkt en ook het plot is verrassend goed. Nina als karakter is interessant en door de verdwijning van Thea wil je weten wat er is gebeurd en wat nou precies de geschiedenis is van Nina en Thea hun moeder.

Doordat er over veel verschillende dingen en personages wordt beschreven is het soms moeilijk te volgen. De schrijfstijl van Anya Niewierra is vlot en ze heeft een beeldige en levendige schrijfstijl. Anya Niewierra zorgt er voor dat je door blijft lezen en waardoor je het boek niet aan de kant wil leggen.

Klinkt enorm positief toch? Jazeker. Maar waarom heb je het dan 3 sterren gegeven? Het boek sprak in de eerste 100 pagina's mij niet helemaal aan. Hierdoor merkte ik dat ik steeds geen zin had om het boek te gaan lezen. Rond de 150 pagina's begon ik het boek leuker te vinden en las ik het vrij snel uit. Ondanks dat Nina een interessante hoofdpersonage is, had ik moment waar ik mij soms aan haar ergerde. Daarnaast had ik al vrij snel het vermoedde wie Nina en Thea hun moeder had vermoord. Zelf vind ik het fijn dat ik dit niet weet en dat ik aan het einde word verrast door de onthulling.

Maar ondanks dat heb ik wel genoten vanaf de 100 pagina's en had ik vrij snel het boek uit. Het bloemenmeisje is zeker een spannende thriller waar veel in gebeurd wat er voor zorgt dat je het boek niet neer wilt leggen, omdat je wilt weten wat er gaat gebeuren en hoe het gaat eindigen.

Meer recensies van thebooksofwonder