Zes jaar geleden is er een meisje gevonden in een huis waar een man voor een lange tijd lag te ontbinden. Het meisje is uitgehongerd, vies en vertrouwt niemand. Een DNA- test levert geen resultaten op, ze is niet als vermist opgegeven en ze wil aan niemand vertellen wie ze is en waar ze vandaan komt. Ze weten niet hoe oud ze is, ze kan twaalf zijn maar ze kan ook vijftien zijn. Omdat de zaak zes jaar geleden populair en veel in het nieuws was, heeft de rechter het meisje een nieuwe identiteit gegeven; Evie Cormac, en ze heeft een plaats gekregen in een jeugdinstelling. De zaak is strikt geheim en niemand, behalve de rechter en de mensen die betrokken waren bij de zaak, weten wie Evie is.

Cyrus Haven is een psycholoog die vaak met de politie samenwerkt. Hij heeft al een behoorlijk verleden achter zijn rug. Zijn broer is veroordeeld voor de moord van zijn ouders en zit nu opgesloten in een instelling.

Waar het voornamelijk om draait in het verhaal is het onderzoek naar Jodie Sheehan. Zij is vermoord terug gevonden een paar minuten van haar huis verdaan. Jodie was een bekende kunstschaatser.

Inspecteur Lenny Parvel leidt het onderzoek en vraagt Cyrus om hulp. Op het eerste gezicht lijkt Jodie een meisje te zijn zonder problemen. Maar naarmate het onderzoek komt Cyrus al snel er achter dat dit niet zo is.

Het onderzoek naar de vermoorde Jodie is sterk opgebouwd en is goed te volgen. Maar waar het voornamelijk om draait zijn de belevenissen tussen Cyrus en Evie. Een bekende van Cyrus, Adam Guthrie, heeft hem gevraagd of hij naar de documenten van Evie wil kijken en of hij haar kan helpen en beoordelen. Evie beweert namelijk dat ze inmiddels achttien is en dat ze bereid is om de jeugdinstelling te verlaten. Evie is een interessante meid, ze is anti-sociaal, heeft last van woedeaanvallen en vertrouwt niemand, maar naast dat heeft ze een gave dat ze kan zien of iemand liegt of niet.

Je leest het verhaal uit twee perspectieven, die van Cyrus en die van Evie. Beide perspectieven zijn goed uitgewerkt en opgebouwd en van beide personages kom je veel te weten. Het denkpatroon van Evie is interessant en het feit dat ze weet wanneer je liegt is nog interessanter. Maar ook het levensverhaal van Cyrus is interessant, en de manier waarop hij denkt. Beide personages zijn ontzettend goed uitgewerkt.

Ook het plot is goed opgebouwd en uitgewerkt, tegen de tijd dat je bijna bij het einde bent, heb je nog steeds geen idee wie de moordenaar is van Jodie. Dit wordt in de laatste 60 pagina’s pas echt duidelijk en je ziet het ook niet aankomen.

Dit is het eerste boek wat ik gelezen heb van Michael Robotham, maar zijn schrijfstijl is echt fantastisch. Hij zorgt er voor dat je bij de eerste pagina direct je aandacht te pakken heeft en dat je het boek niet meer aan de kant wil leggen. Meisje zonder verleden is een uitstekende, goed opgebouwde, thriller.

Er is geen enkele negatief iets aan dit boek. De plot is ontzettend goed opgebouwd en de personages zijn goed uitgewerkt. Je komt veel over Cyrus en Evie te weten. Ook het moordonderzoek is goed uitgewerkt. En natuurlijk de plot twisten.

Ik heb serieus niks negatiefs over dit boek te vertellen.

Reacties op: Uitstekende en goed opgebouwde thriller

Meisje zonder verleden - Michael Robotham
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99 Bestel het e-book € 12,99