Molly is een cyperse kat die een luxe leven leidt bij een oude vrouw. Na een aantal jaren begint Molly te merken dat haar baasje steeds meer dingen vergeet, de oude vrouw leidt namelijk aan dementie. De kat hatende zoon brengt haar uiteindelijk naar een nieuw baasje. Ze komt terecht in een huis met 3 honden, een baasje die geen aandacht aan haar besteed en vaak vergeet haar eten te geven. Na een tijdje besluit Molly het hef in eigen poten te nemen en loopt ze weg. Naar de stad en daar een nieuw baasje vinden is haar plan, maar of dat allemaal wel zo goed verloopt?

Het avontuur naar de stad verloopt niet zonder problemen en eenmaal aangekomen in de stad is Molly veranderd in een vieze en uitgehongerde straat kat. Al snel leert ze kennen dat elk steegje en straatje een eigendom is van een andere straatkat. Na een tijdje komen er nieuwe personages in het verhaal, onder andere de interessante en aardige zwarte kater en de café eigenaar Debbie en haar dochter Sophie.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Molly. Je zou denken dat het wennen is om vanuit een perspectief van een kat te lezen, maar dit valt eigen wel mee. Het duurt een tijdje voordat er nieuwe personages in het verhaal komen en omdat het vanuit Molly haar perspectief wordt verteld, duurt het ook een tijdje voordat je de personages beter leert kennen. Het stukje dat Molly naar de stad gaat is een beetje langdradig, maar als ze eenmaal aangekomen is in de stad wordt er al snel meer dingen omschreven en gebeurd er natuurlijk van alles. De schrijfstijl is eenvoudig en gemakkelijk om te lezen. Het leest daarom ook snel weg.

Molly & het kattencafé is een ontzettend fijne feelgood, met een lief hoofdpersonage en een heerlijke setting. Het is daarnaast het perfecte boek voor een kattenliefhebber zoals mij. Inmiddels is ook het tweede deel vertaald; ‘winter in het kattencafé’ en ik kan niet wachten om meer over Molly en het café te lezen!

Reacties op: Fijne feelgood

Molly en het kattencafé - Melissa Daley