Goed

thebooksofwonder 05 november 2019
3.5

Maryan is geschrokken als haar man Floris opeens aankondigt dat hij wil scheiden. Het komt zomaar uit het niets en Maryan snapt er niks van. Al snel komt ze er achter dat Floris een andere vrouw had. Ook Tony, de man van Thaïs, heeft besloten dat hij wil scheiden. Tony beweert dat er geen andere vrouw is, maar al snel komt Thaïs er achter dat er veel meer aan de hand is.

Maryan heeft geen contact met haar familie en de enige vriendin die ze had, blijkt iets te hebben gedaan waardoor Maryan geen contact meer met haar wil hebben. Als Floris aankondigt dat hij voor een tijdje bij een vriend van hem gaat logeren, vind Maryan dit prima. Als Maryan op een middag thuis komt merkt ze op dat Floris kleding heeft opgehaald. Als ze hem vervolgens een bericht stuurt dat ze liever wil dat hij het even aangeeft dat hij kleding ophaalt, ontkent hij dit en zegt hij dat hij niet in het huis is geweest. Maryan vindt het maar raar, en als ze er achter komt dat hij niet bij een vriend is stuurt ze hem een bericht met de vraag waar hij dan wél is. Ze krijgt een raar bericht terug waarin staat: “hij is bij mij. Voor altijd“. Het voelt niet goed aan, en dan opeens is Floris spoorloos verdwenen. Wat is er gebeurd en waar is hij gebleven?

Thaïs heeft samen met Tony een dochtertje genaamd May. Nadat Tony heeft aangekondigd dat hij wil scheiden en dat het huis beter kan worden verkocht, besluit Thaïs dat ze samen met May een tijdje bij haar zus Jolanda gaan wonen. Tony gaat een tijdje ergens anders wonen. Ze besluiten beide dat het het beste is om het huis te verkopen, en al snel wordt deze verkocht. Jolanda doet de ontdekking dat Tony zijn bus nog steeds bij hun oude huis staat. Thaïs probeert er niet te veel achter te zoeken, maar langzamerhand begint ze het wel raar te vinden. Wanneer haar dochtertje een weekendje bij haar vader is verbleven, vraagt ze aan haar waar ze hebben geslapen. Haar dochtertje lacht en zegt dat ze ‘thuis’ heeft geslapen. Thaïs vertrouwt het niet en gaat langs hun oude huis en ziet inderdaad dat de bus van Tony er nog staat. Wat ze daarna ontdekt is een grote schok voor haar. Aantal dagen later is ook Tony spoorloos verdwenen en ze heeft geen idee waar hij is gebleven.

Beide vrouwen komen met elkaar in aanraking als de politie heeft ontdekt dat het dubbelleven van de beide mannen veel groter is dan wat ze hadden verwacht. Mayan en Thaïs raken bevriend met elkaar en steunen elkaar. Samen komen ze achter een aantal schokkende dingen die ze niet hadden verwacht. Tijdens het werk van Maryan moet ze een nieuwe vrijwilliger begeleiden, namelijk Fanny. Al snel raken ze bevriend met elkaar, maar was dit wel zo verstandig? Wat speelt er bij Fanny thuis?

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Fanny, dit wordt in de ik-vorm verteld, en vanuit het perspectief van Maryan en Thaïs, dit wordt in de 3e-persoon verteld. Alle 3 de vrouwen hebben veel gebeurtenissen mee gemaakt, en al snel ga je je afvragen wie er geheimen heeft. Fanny is een vrouw die veel dingen heeft mee gemaakt, en haar perspectief wordt soms vrij vaag omgeschreven. Later in het verhaal begint het wat duidelijker te worden.

De gebeurtenissen in het verhaal zijn duidelijk omschreven, er is een goeie opbouw naar het plot en de schrijfstijl is plezierig om te lezen.

Dit is het eerste boek wat ik van Loes den Hollander heb gelezen. Na het lezen van de beschrijving had ik veel verwachtingen van het boek, maar tijdens het lezen kwam ik er al snel achter dat ik misschien mijn verwachtingen iets té hoog had gelegd.

Ik had enorm veel moeite om in het verhaal te komen en dit had te maken dat het perspectief van Mayan en Thaïs in 3e-persoon werd verteld. Zelf ben ik hier geen fan van omdat ik mij dan moeilijk in de persoon kan inleven. Dit betekent niet dat ik het verhaal slecht vond, dit heeft puur te maken met wat ik fijn vind qua leesstijl. Omdat dit mijn eerste boek is van Loes den Hollander, weet ik niet of ze al haar boeken in 3e persoon schrijft.

Enige nadeel is dat je in het begin al weet wie de dader is, dit is voor mij toch echt een minpuntje. Maar ondanks dat is de opbouw van het plot goed onderbouwt, zijn de gebeurtenissen goed omschreven en er zijn een aantal dingen die je niet zag aankomen.

Het is een goede thriller met een sterke verhaallijn. Het heeft mij in ieder geval nieuwsgierig gemaakt naar de andere boeken van Loes den Hollander.

Mocht je het juist fijn vinden om in 3e-persoon te lezen, dan raad ik je zeker dit boek aan.

Meer recensies van thebooksofwonder