Na een avond gezellig avondje komen Marc van Sevère en Dorine van Sevère thuis en vinden ze hun dochter Jorinde dood aan. Ze heeft zelfmoord gepleegd. Dit heeft direct een flinke klap op de relatie van Marc en Dorine en het wordt er ook niet beter op als Dorine twee maanden later een brief krijgt. Het is een kopie van de rouwadvertentie van Jorinde, maar onderaan staat geschreven: “Met jullie dochter is het begonnen, maar met haar zal het niet eindigen”. Dorine schakelt de politie in, waar haar man niet achter staat. Ook Jochem, digitale analist binnen het politie team, heeft zijn zusje Fleur verloren aan zelfmoord. Niet veel later krijgt ook hij een rouwbrief waar onderaan staat geschreven: “Vermoorde onschuld. ” Was dit wel zelfmoord of zit er meer achter dan dat het lijkt?

Jennifer en haar partner Richard beginnen een onderzoek te starten naar de rouwbrieven. Jennifer is er van overtuigt dat er meer aan de hand is dan dat het lijkt. Richard aan de andere hand is daar niet zo erg overtuigt over. Maar bij Jennifer knaagt het en ze zet het onderzoek door en komt uit eindelijk dingen tegen wat geen toeval kan zijn.

Fleur en Jorinde waren vriendinnen en zaten beide in het hockey team van school, waarvan de coach Lars de Winter was. Al snel komen ze er achter dat Lars de Winter zijn handen niet thuis kon houden en dat meerde meiden aangifte hebben gedaan. Lars heeft zich voor de verhoring zichzelf van het leven beroofd. Fleur en Jorinde hadden ook aangifte gedaan tegen Lars, en beide meisjes zijn dood. Niet veel later krijgen Jennifer en Richard te horen dat nog een meisje van het hockey team, die ook aangifte heeft gedaan, dood is gevonden in haar huis. Ook zij heeft zelfmoord gepleegd. Eén is een gebeurtenis, twee is toeval, drie is een patroon. Richard begint in te zien dat Jennifer inderdaad gelijk heeft en dat er meer aan de hand is. Is er iemand die de meisjes wil vermoorden die aangifte heeft gedaan tegen Lars de Winter? En waarom wou Marc van Sevère niet dat zijn vrouw, Dorine, niet de politie had ingelicht?

Het verhaal wordt voornamelijk vanuit Jennifer haar perspectief verteld. Ze heeft ondertussen een dochtertje gekregen die Nysa heet, wat een nieuw begin betekend in het Grieks. Aan het einde van Een nieuw begin kwam je er achter dat Jennifer zwanger was geraakt door het traumatische ongeval met Mike. Jennifer was zwanger van Nysa. Na het ongeval met Mike heeft Jennifer nog steeds veel moeite met het vertrouwen en zich opstellen aan anderen. Vooral het openstellen tegenover haar collega’s vindt ze er moeilijk.

Vanwege Jennifer haar baan brengt ze Nysa vaak naar een oppasser, Patricia, die haar eigen dochter is verloren. Door het verhaal heen begin je Patricia beter te leren kennen en al snel vormt er een vriendschap tussen Jennifer en Patricia.

Naast het perspectief van Jennifer, lees je ook verschillende perspectieven van Jochem, een journalist Sonia, Ricardo en van Marc van Sevère.

De schrijfstijl is erg fijn en het verhaal is goed opgebouwd. De opbouw van de hoofdstukken zijn erg interessant. De hoofdstukken zijn namelijk in dagen en tijd en in de hoofdstukken zelf zitten kleine kopjes met tijd die vaak over gaan naar een andere personage. Dit was in het begin even wennen, en mijn voorkeur gaat meer uit naar hoofdstukken zonder verschillende kopjes met tijd.

Er zijn een aantal moment geweest waarvan ik dacht; ja ik weet wie het is. En uiteindelijk zette Angelique Haak mij weer op het verkeerde been en werd ik verrast door wie daadwerkelijk de dader was. Dit is duidelijk een verbetering van een nieuw begin waar ik al snel in de gaten had wie de dader was.

Alle personages en problemen die zij hebben geven het verhaal een extra lading. Maar voor mij zijn het net iets té veel perspectieven.

Uitgeschakeld is een goed verhaal met een goede opbouw. Angelique Haak zet de lezer elke keer weer op het verkeerde been en het plot is zeer verrassend. Ook dit deel wordt afgesloten met een iets wat je niet zag aankomen. Ik raad je zeker aan op deze serie te lezen. Angelique Haak is een auteur die het zeker ver kan maken in de boeken wereld. Zeer benieuwd naar het derde deel Zwarte Ziel.

Reacties op: Goed verhaal met een goede opbouw

Uitgeschakeld - Angelique Haak
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 5,00 Bestel het e-book € 7,99